Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/18751
Author(s): | Silva, Vânia Margarida Peralta da |
Advisor: | Amaro, Rogério Roque |
Date: | 21-Dec-2018 |
Title: | A educação como pilar da economia solidária |
Reference: | Silva, V. M. P. da. (2018). A educação como pilar da economia solidária [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/18751 |
Keywords: | Economia solidária Educação Escola Comunitarismo -- Communitarianism Participação cívica Solidarity economy Education Solidary school Community relations Democratic participation |
Abstract: | A realização deste trabalho ocorreu com o propósito de perceber quais as relações existentes entre a economia solidária e a educação. Estando consciente das dificuldades que a economia enfrenta neste momento e das tentativas da economia solidária em tentar encontrar soluções eticamente responsáveis, procurou-se avaliar em que medida a educação contribui e pode vir a contribuir de uma forma mais acentuada, de modo a preparar os alunos para um papel mais participativo na sociedade.
Como tal, ao longo deste trabalho são apresentados os conceitos e valores de cada uma das temáticas, como a ética, a democracia, a gestão partilhada e o desenvolvimento local, assim como uma série de exemplos e soluções, com o intuito de levar a sua aplicação à prática de modo a inspirar os agentes educativos numa mudança dos métodos e técnicas utilizados.
Por fim, é apresentado um exemplo de um Agrupamento Público de Escolas para que se possa analisar o seu funcionamento e sugerir algumas práticas que acabem por servir de suporte a uma conduta mais cooperativista. The purpose of this work was to understand the relationship between solidary economy and education. Being aware of the difficulties the economy is facing at this moment and the trials by the solidary economy to find ethically responsible solutions, I tried to estimate in which manner education could contribute significantly to prepare the students for a more participative role in society. As such, during the course of this work the concepts and values of each of the themes will be presented, such as ethics, democracy, shared management and local development, as well as a series of examples and solutions with the intention of taking them into practice to inspire educational agents to change the traditional methods and techniques they usually use. Finally, the example of a Public School Group will be given and their work method analyzed so that some of their practices could be suggested in the future as game changers for a more cooperative behavior. |
Degree: | Mestrado em Economia Social e Solidária |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_vania_peralta_silva.pdf | 1,89 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.