Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/18651
Author(s): | Salvada, Beatriz Sanches |
Advisor: | Lapa, Tiago José da Silva Martinho, Ana Pinto |
Date: | 6-Dec-2018 |
Title: | YouTube and YouTube gamers: Converting gameplay into social recognition, on an ever-changing platform |
Reference: | Salvada, B. S. (2018). YouTube and YouTube gamers: Converting gameplay into social recognition, on an ever-changing platform [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/18651 |
Keywords: | YouTube YouTubers Gamers Gameplay User-generated content Professional generated content Sociologia da comunicação TIC -- Tecnologias da informação e comunicação Internet Rede social Consumo cultural -- Cultural consumption Jogo interactivo Identidade individual Estatuto social |
Abstract: | Besides standardising the daily use of ICTs, computer games have developed and transformed the
current global economy. Furthermore, the gaming industry has instilled new working practices, which
have completely transformed the processes of consumption and production, yet blurred the lines
between work and play.
YouTube embodies this new economy. On the one hand, it is a site where users actively
participate and collaborate, creating relevant and sharable content. On the other hand, it is a
mainstream media company that handles ongoing tensions between professional and amateur users,
who wish to attain recognition, as the level of competition increases.
Since YouTube’s business model is based on the circulation of user-generated content, the
remaining question is whether the user’s approach changes, as the platform evolves and
institutionalises.
An online inquiry was applied to a sample of 10 YouTube Gamers from four different
nationalities (Portuguese, American, Brazilian and Austrian) aged between 25 and 42, with the
intention to analyse a YouTube Gamer’s identity, the creative and technical process of creating content,
the YouTube Gaming Community, and finally, the perception each respondent had over the platform.
The results of this study show that as the level of recognition increases, so does a YouTube
Gamer’s need to perform better online, not just in terms of content, but also on how they present
themselves.
In addition, a YouTube Gamer’s perception of Youtube as a disseminator of viral content,
negatively effects their user experience, which might lead them into searching for new online
platforms. Para além de terem normalizado o uso das TIC, os jogos de computador tiveram um grande impacto na economia global atual, nomeadamente na introdução de novas práticas laborais e na alteração dos processos de produção e consumo, o que dificultou a distinção entre trabalho e lazer. O YouTube expressa esta nova economia. Por um lado, permite aos seus utilizadores participaram e colaborarem na criação de conteúdo relevante. Por outro lado, é uma corporação que lida com tensões entre profissionais e amadores, que tentam atingir reconhecimento, à medida que o nível de competição aumenta. Dado que o modelo de negócio do YouTube é baseado na circulação de conteúdo gerado pelo utilizador, questionou-se a abordagem dos utilizares face à institucionalização da plataforma. Um inquérito online foi realizado a uma amostra de 10 YouTube Gamers de quatro diferentes nacionalidades (portuguesa, americana, brasileira e austríaca) com as idades compreendidas entre os 25 e os 42 anos, com o objetivo de analisar a identidade de um YouTube Gamer, o processo técnico e criativo na criação de conteúdo, a comunidade gaming, e a percepção que cada inquirido têm acerca da plataforma. Os resultados demonstram que à medida que o nível de reconhecimento de um YouTube Gamer aumenta, também aumenta a sua necessidade de ter um melhor desempenho, não só em termos de conteúdo, como também na sua forma de apresentação. Ademais, a percepção de que o YouTube dissemina conteúdo viral, afecta negativamente a experiência do YouTube Gamer, o que o fará procurar por outras plataformas. |
Degree: | Mestrado em Comunicação, Cultura e Tecnologias da Informação |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_beatriz_sanches_salvada.pdf | 2,32 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.