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http://hdl.handle.net/10071/18596
Author(s): | Saraiva, Marina Isabel Amoêdo |
Advisor: | Jerónimo, Carlos |
Date: | 29-Oct-2018 |
Title: | Management outsourcing business models: a perspective of sustainability |
Reference: | Saraiva, M. I. A. (2018). Management outsourcing business models: a perspective of sustainability [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/18596 |
Keywords: | Outsourcing Business models Efficiency Competitive advantage Outsourcing companies Portugal Gestão de empresas Outsourcing Modelos de negócio Eficiência de mercado Vantagem competitiva |
Abstract: | In a world characterized by intense competition, outsourcing has infiltrated the
management world in a major way. Outsourcing services are becoming an increasingly
important source to companies focus on their core competencies, reduce costs, and
increase efficiency in several organizational functions.
Even though outsourcing of business activities has become a prevalent practice amongst
organizations, the literature provides only a one-dimensional view of the phenomenon by
focusing on the service receivers’ perspectives – buyer.
This dissertation overcomes this weakness by investigate and analyze the business models
of outsourcing companies – vendor - as a way to understand how they reach a sustainable
competitive advantage that differentiates them in a competitive market. Hence, the whole
investigation explores the service provider’s perspectives by conducting interviews to 16
top executives from 15 different outsourcing companies in Portugal.
The findings suggest that all the organizations presented in the study face the same
challenges/pains in the market and each of them manifest an exclusive combination of
mechanisms, methods, strategies and approaches within their business models to be
differentiated in the market and sustainable in terms of efficiency and competitive
advantage. Num mundo caracterizado por forte competição, o outsourcing tem estado presente no mundo da gestão de forma cada vez mais significativa. Serviços de outsourcing representam atualmente uma importante fonte para as empresas se conseguirem focar nas suas competências e capacidades chave, reduzir custos, e aumentar a eficiência em diversas funções organizacionais. Apesar do outsourcing de atividades de negócio ser uma prática cada vez mais relevante e existente nas organizações, a literatura proporciona apenas uma visão dimensional do fenómeno, focando-se na perspetiva dos recetores do serviço – buyer. Esta dissertação transpõe este gap investigando e analisando os modelos de negócio das empresas de outsourcing – vendor – de forma a perceber como estas alcançam uma vantagem competitiva que as torna diferenciadoras num mercado competitivo. Assim, a presente investigação explora a perspetiva dos prestadores do serviço de outsourcing através da realização de entrevistas a 16 executivos de topo pertencentes a 15 distintas empresas de outsourcing em Portugal. Os resultados demonstram que as organizações presentes no estudo enfrentam os mesmos desafios e dores no mercado, e cada uma delas expressa uma combinação exclusiva de mecanismos, métodos, estratégias, e abordagens nos seus modelos de negócio que as torna diferenciadores e sustentáveis no mercado, em termos de eficiência e vantagem competitiva. |
Degree: | Mestrado em Gestão |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
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