Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/17901
Author(s): Sousa, Gonçalo Nuno Neves Gonçalves Maldonado
Advisor: Menezes, João Carlos Rosmaninho de
Date: 8-Nov-2018
Title: Routing optimization: GEFCO Portugal
Reference: Sousa, G. N. N. G. M. (2017). Routing optimization: GEFCO Portugal [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/17901
Keywords: Routing optimization
Supply chain
Logistics
Vehicle routing problem
Otimização
Cadeia de abastecimento
Logística
Distribuição
Trabalho de projeto
Abstract: Transport is considered a crucial area of a Supply Chain since it is responsible for bonding all the agents that are part of it. To obtain maximum profit in distribution, it is necessary to optimize 3 variables which are referred as the vertices of the Logistics Triangle: Cost, Time and Quality, which means that products must arrive at the final customer at the right time, with the minimum cost for the company and with the maximum quality for the customers. Routing optimization is one of the most complex areas to apply since there are a lot of variables that cannot be measured and controlled, depending on each scenario. This project was developed to study how could this company reach the maximum quality of the service while influenced by external and internal factors which influence directly the distribution of orders placed by customers, along with restrictions associated to each scenario. Therefore, the main objective is to optimize several routes of distribution that daily supply the customers of the company. This project is inserted in the Vehicle Routing Problems (VRP) and started by, firstly, understand the business of the company and then collecting various types of data which were treated and analysed by using Microsoft Excel and its functionalities, such as with formulas and Pivot Tables. Solutions and scenarios were analysed and presented using an Excel Spreadsheet (VRP Spreadsheet).
O Transporte é considerado uma parte crucial de qualquer Cadeia de Abastecimento, visto ser responsável por interligar todos os agentes que fazem parte da mesma. Para obter máximo proveito na distribuição, é necessário otimizar as 3 variáveis que são referidas como os vértices do Triângulo Logístico: Custo, Tempo e Qualidade, o que significa que os produtos têm de chegar ao consumidor final no tempo certo, com o mínimo custo para a empresa e com a máxima qualidade possível. A otimização de rotas é uma das áreas de maior complexidade por haver diversas variáveis que não são mensuráveis nem podem ser controladas, dependendo sempre de cada cenário. Este projeto foi desenvolvido para estudar como a empresa consegue atingir a máxima qualidade de serviço enquanto existem fatores externos e internos que influenciam diretamente a distribuição dos pedidos dos clientes, além de restrições associadas a cada cenário. Assim sendo, o principal objetivo é otimizar várias rotas de distribuição que fornecem diariamente os diversos clientes da empresa. Este estudo está inserido nos Problemas de Rotas (VRP) e começou, primeiramente, por analisar o negócio da empresa e recolher os diversos tipos de dados que posteriormente foram tratados e analisados através do Microsoft Excel e das suas funcionalidades como, por exemplo, fórmulas e tabelas dinâmicas. Por fim, foram analisadas e apresentadas soluções e cenários através de um programa específico do Microsoft Excel (VRP Spreadsheet).
Degree: Mestrado em Gestão
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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