Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/17848
Author(s): | Chaves, Racquel Cristina Leite |
Advisor: | Ramalho, Nelson Campos |
Date: | 7-Dec-2018 |
Title: | Gestão estratégica de pessoas no ensino privado: atração e retenção de talentos |
Reference: | Chaves, R. C. L. (2018). Gestão estratégica de pessoas no ensino privado: atração e retenção de talentos [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/17848 |
Keywords: | Psicologia social Gestão de recursos humanos Gestão estratégica Docente Ensino privado Gestão de talentos Portugal Human resource management Teachers Talent attraction and retention |
Abstract: | Numa sociedade competitiva, que aposta em serviços e conhecimento, a aprendizagem
formal e o papel do professor tornam-se elementos críticos, sobretudo quando considerados a
sofisticação dos novos métodos pedagógicos e recursos tecnológicos.
É neste quadro que as escolas têm vindo a sofrer maior escrutínio quer das entidades
reguladoras, quer dos decisores escolares e até das próprias famílias. Neste contexto, o professor
é o elemento-central para uma educação de excelência, é também um recurso procurado e
valorizado por parte das escolas que têm maior flexibilidade nas políticas de GRH,
nomeadamente as do ensino privado. Interessa assim compreender de que forma o professor,
enquanto profissional da educação, está a ser pensado no quadro da Gestão Estratégica de
Recursos Humanos ou da Gestão de Talentos neste tipo de organizações.
Após extensa revisão da literatura, recorremos ao Modelo das Sete Práticas de
Organizações de Sucesso de Pfeffer (1998). Através de um estudo qualitativo, foram
conduzidas entrevistas semiestruturadas com diretores de colégios privados em Portugal e no
Brasil.
Os resultados foram interpretados de forma a identificar em que medida as categorias
emergentes dos discursos dos diretores refletem o modelo teórico adotado.
Globalmente, os resultados indicam que o Modelo das sete práticas parecem estar em
vigor na gestão de talentos docentes nas organizações estudadas, pese embora não ser perfeito. In a competitive society that invests in services and knowledge, the formal learning and the role of the teacher became critical elements, mainly when one considers the sophistication of new pedagogical methods as well as technological resources. It is within this context that schools have been under greater observation both from the regulators and education decision makers as well as from families. The teacher is the coreelement for an excellent education. He or she is also the looked after and valued resource by schools that have more HRM policies flexibility, namely those from private sector. Thus, we are interested in understanding how the teacher, as a professional in education, is being thought about within the Strategic HRM or Talent management in this type of organizations. From an extensive literature review, we used Pfeffer’s (1998) seven practices of successful organizations. By means of a qualitative study we conducted semi-structured interviews with private colleges’ directors, both in Portugal and Brazil. Findings were interpreted in order to identify in which extent emerging categories from the directors’ speech reflect the theoretic model we adopted. Generally, findings do indicate that the seven practices model, although not in its entirety, seems to be implicitly used in managing teaching talents in the organizations we studied. |
Degree: | Mestrado em Psicologia Social e das Organizações |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_racquel_leite_chaves.pdf | 754,24 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.