Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/17070
acessibilidade
Title: Capacidades dinâmicas, inovação e internacionalização em setor de média tecnologia: o caso do calçado português
Authors: Monteiro, Mónica Fernanda de Jesus Rodrigues
Orientador: Rosa, Álvaro
Keywords: Gestão
Indústria do calçado
Inovação
Internacionalização
Desenvolvimento de competências
Portugal
Dynamic capabilities
Innovation
Internationalization
Footwear Industry
Issue Date: 16-Jul-2018
Citation: MONTEIRO, Mónica Fernanda de Jesus Rodrigues - Capacidades dinâmicas, inovação e internacionalização em setor de média tecnologia: o caso do calçado português [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2017. Tese de doutoramento. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/17070>.
Abstract: A Indústria de calçado portuguesa, num espaço de 30 anos, deixou de ser uma indústria com morte anunciada para ser um dos setores mais inovadores e dinâmicos da economia portuguesa, com uma forte vertente internacional. O objetivo deste estudo foi identificar e perceber o caminho realizado pelas empresas e pelo setor como resposta à perda da sua vantagem competitiva. Usando a investigação qualitativa através da aplicação da Teoria Fundamentada, foi elaborado um modelo conceptual que permite explicar como as empresas ultrapassaram o efeito da deslocalização das grandes marcas internacionais e adquiriram uma vertente Inovadora e Internacional. Foram recolhidas e codificadas aproximadamente 60 mil palavras de informação escrita decorrente das 9 entrevistas realizadas a diferentes intervenientes do setor (empresas e entidades de suporte).
In a period of 30 years, the Portuguese footwear Industry is no longer an industry in the brink of a cliff but one of the most innovative and dynamic sectors of the Portuguese Economy with a strong international dimension. The objective of this study was to identify and understand the path taken by companies and the industry in response to the loss of its competitive advantage. Using a qualitative approach through the application of the Grounded Theory, a conceptual model was elaborated that allows an explanation on how companies overcome the effect of production delocalization by the biggest international brands and got the ability to acquire an innovative and international dimension. Approximately 60,000 words of written information were collected and coded as result of the 9 interviews conducted with different stakeholders in the industry (companies and support entities).
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/17070
Thesis identifier: 101562705
ISBN: 978-989-781-065-7
Designation: Doutoramento em Gestão
Appears in Collections:T&D-TD - Teses de doutoramento

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
phd_monica_rodrigues_monteiro.pdf5.59 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.