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http://hdl.handle.net/10071/16378
Author(s): | Fernandes, Ana Rita Miranda |
Date: | 26-Feb-2018 |
Title: | Hotel 4.0: technologies and its relation with the Portuguese guest |
Reference: | Fernandes, A. R. M. (2017). Hotel 4.0: technologies and its relation with the Portuguese guest [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/16378 |
Keywords: | Technology Hospitality Guest experience Portuguese hotels Portuguese guest Satisfaction Gestão Indústria hoteleira Tecnologia Estabelecimento hoteleiro Satisfação do cliente Tecnologia Hotelaria Experiência de hóspede Hotéis portugueses Hóspedes portugueses Satisfação |
Abstract: | Due to the development of technology, this dissertation aims to explore its impact in the
hospitality industry, mainly, in Portugal.
The most important technologies for the Portuguese were identified as well as how the latest
technologies. It was also investigated if the technology implemented in the Portuguese hotels
correspond to the Portuguese needs.
For the sake of understanding the task at hand, on chapter 2 – literature review – studies about
the industry and technology as well as its relation with customer satisfaction were analyzed.
Furthermore, the Portuguese industry and the guests’ profile were also unveiled.
A questionnaire distributed among the Portuguese population was integrated as part of the study
in order to analyze the underlying Portuguese expectations and needs.
The results indicated that, although the respondents are pleased with technology present in the
Portuguese hotels, they would change some technology to obtain the best guest experience. The
respondents expressed a strong desire to experience something new. However, there were
services where the traditional methods were preferred, even though they were less convenient.
The Portuguese is, usually, resistant to innovation. However, the constant innovation together
with the changing expectations, technologies that were once innovative become common over
time. Therefore, with this dissertation, hotels may obtain updated information regarding the
technology the Portuguese really wants. Devido à evolução da tecnologia, esta dissertação visa explorar o impacto que esta tem no setor hoteleiro, principalmente, em Portugal. Foram identificadas as tecnologias mais importantes para os portugueses assim como as últimas tecnologias na indústria. Adicionalmente, foi investigado se a tecnologia presente nos hotéis portugueses corresponde às necessidades dos portugueses. Com o objetivo de entender a tarefa em questão, no capítulo 2 - revisão da literatura – estudos referentes à indústria hoteleira e tecnologia, e a relação da tecnologia com a satisfação do cliente foram analisados. Além disso, a indústria portuguesa e o perfil dos hóspedes também foram incluídos. Um questionário distribuído pela população portuguesa, com o intuito de analisar as expetativas dos portugueses, foi integrado como parte do estudo. A partir dos resultados obtidos, é possível afirmar que, embora satisfeitos com a tecnologia presente nos hotéis portugueses, os respondentes alterariam alguma tecnologia de modo a obter a melhor experiência. Um forte desejo de experimentar algo novo foi expressado. No entanto, havia serviços em que os métodos tradicionais eram os preferidos, mesmo sendo menos convenientes. Os portugueses são, geralmente, resistentes à inovação. No entanto, as tecnologias, que eram antes inovadoras, tornam-se comuns ao longo do tempo devido à contante evolução da tecnologia e das expetativas. Assim, com esta dissertação, os hotéis poderão obter informação detalhada da tecnologia que os portugueses realmente desejam. |
Degree: | Mestrado em Gestão Internacional |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
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