Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/15843
Author(s): Malheiro, Sara Morão Martins
Advisor: Ferreira, Fernando Alberto Freitas
Date: 28-Nov-2017
Title: Avaliação multicritério da qualidade de serviço no setor da prótese dentária
Reference: Malheiro, S. M. M. (2017). Avaliação multicritério da qualidade de serviço no setor da prótese dentária [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/15843
Keywords: Gestão de empresas
Análise multicritério
Medicina dentária
Qualidade em saúde
Qualidade dos serviços
Portugal
Multiple criteria analysis
Decision making support
Health service quality
Cognitive maps
MACBETH
Prosthodontic sector
Abstract: Presentemente, enfrentam-se grandes desafios no setor da prótese dentária, resultado dos avanços científicos e tecnológicos que implicam não só uma necessidade crescente de recursos, mas também a definição de linhas de ação e tomadas de decisão pelo gestor. Medir a qualidade de serviço em saúde, propriamente no setor da prótese dentária, é considerada uma problemática complexa, uma vez que têm de ser considerados três intervenientes principais no processo: o paciente, o médico dentista e o técnico de prótese dentária. Neste contexto, a presente dissertação visa conceber um modelo de apoio à decisão que, baseado numa lógica de complementaridade e com recurso integrado a mapas cognitivos e à abordagem "measuring attractiveness by a categorical based evaluation technique" (MACBETH), possibilite tornar os processos de avaliação da qualidade de serviço no sector da prótese dentária mais informados e estruturados. Os resultados práticos desta proposta serão objeto de discussão.
Currently, great challenges are being faced in the prosthodontics sector, resulting from scientific and technological advances that imply not only an increasing need for resources, but also the definition of lines of action and decision making. Measuring the quality of service in this sector is considered a complex decision problem, since the perceptions of three main players need to be considered, namely: the patient, the dentist and the dental technician. Following a logic of complementarity and grounded on the integrated use of cognitive mapping and the measuring attractiveness by a categorical based evaluation technique (MACBETH), this study sought to design a decision support system that allows service quality in the dental prosthesis sector to be evaluated. Practical implications, strengths and limitations of our proposal are also discussed.
Degree: Mestrado em Gestão de Empresas
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_sara_martins_malheiro.pdf3,04 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.