Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/15764
Author(s): Parreira, João Bernardo Meleiro
Advisor: Dias, Eurico Brilhante
Date: 15-Dec-2017
Title: Stock disruption in store: Decathlon case
Reference: Parreira, J. B. M. (2017). Stock disruption in store: Decathlon case [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/15763
Keywords: Stock
Customer interaction
Strategic
Impacts
Prevention
Estratégia empresarial
Impacto económico
Cadeia de abastecimento
Gestão de stocks
Satisfação do cliente
Portugal
Abstract: In an increasingly competitive industry, product availability on the shelf emerges as a key requirement for increasing the market share and profitability of the retailer. The stock disruption at the point of sale thus represent a critical problem, capable of causing direct and indirect losses, both to the retailer and to the supplier. Its importance lies in its ability to affect the level of customer service, leading to high levels of dissatisfaction that could lead to loss of loyalty and the possibility of generating inefficiencies in the supply chain. The central purpose of the present thesis is aimed to provide an enhanced understanding on the stock disruption causes and strategies. The successfulness of the study is ensured by an extensive literature review, from where three main questions arises, giving support to the main goal of the thesis. There are two principal areas causes, prevention and strategies. Collected theory will the frame of reference to the present project, focused on Decathlon overview on the matter. Statements collected go in concordance with the explored theory, despite the lack of research in the field. Furthermore, it intends to explore impacts on customers and in the firm.
Verificando-se uma indústria retalhista cada vez mais competitiva, torna-se fulcral a disponibilidade do produto na prateleira, a fim de garantir o crescente aumento da quota de mercado e ganhos para o retalhista. Desta forma, as ruturas de stock representam um entrave e serio obstáculo à rentabilidade, tanto para o retalhista como para o fornecedor. Assim, por se tornar capaz de provocar perdas diretas ou indiretas, torna-se de grande importância a sua melhor gestão. A sua importância deve-se ao facto de que poderá ter impactos no serviço ao cliente, o que fará com que o nível de satisfação do cliente diminua, traduzindo-se assim, não só na possibilidade de originar problemas na cadeia de abastecimento, como também na lealdade do cliente. O tema central da tese foca-se na possibilidade de gerar um melhor entendimento nas causas e estratégias a implementar no âmbito das ruturas de stock. O sucesso do estudo, deve-se a uma extensa revisão da literatura, surgindo três questões fulcrais que estão na base do estudo. As áreas principais centram-se nas causas, prevenção e estratégias, sendo que a "Decathlon" será o caso alvo de estudo. A teoria recolhida vai em concordância com a literatura, todavia há uma grande lacuna nesta matéria. Ainda, a tese pretende explorar os impactos nos consumidores e na empresa.
Degree: Mestrado em Gestão
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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