Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/15603
Author(s): Sousa, Ana Rita Bernardo
Advisor: Oliveira, Abílio
Date: 12-Dec-2017
Title: Information system to manage the evaluation of employees' performance in a preschool: a prototype in development
Reference: Sousa, A. R. B. (2017). Information system to manage the evaluation of employees' performance in a preschool: a prototype in development [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/15603
Keywords: Information system
Education
Children
Nursery
Kindergarten
Preschool
Performance evaluation
Sistemas de informação
Desenvolvimento de software
Avaliação do desempenho
Avaliação dos professores
Educação pré-escolar
Abstract: In education, teachers are one of the most important components in achieving success. More than that, teachers are first of all people and, like any person, they have their own strengths and weaknesses. A performance evaluation process is intended to capture their flaws, and use that information to consistently improve the quality of the service provided by these professionals. In an attempt to achieve a positive progress, we worked with a Portuguese preschool to implement a performance evaluation process to all its employees. The end goal of this dissertation is to support the implementation of this process with the proposal and development of an Information System (IS) model that can assist the preschool’s management in understanding what is going well and what needs to be adjusted, in order to provide a better service to the children. In order to achieve this goal, the system was modelled and developed into a prototype that was then tested by the end-users using real data. These tests allowed for adjustments and improvements of the IS, especially since the universe of users are not accustomed to working with computers. For this reason, another important goal of the dissertation is to develop a system with the most simple and organized interface possible so that all end-users can easily take advantage of it.
Na educação, os professores são um dos componentes mais importantes para o sucesso. Mais do que isso, os professores são antes de mais pessoas, e como quaisquer pessoas, têm os seus pontos fortes e pontos fracos. Um processo de avaliação de desempenho pretende capturar as falhas e usar essa informação para melhorar, consistentemente, a qualidade do serviço prestado pelos profissionais. Numa tentativa de alcançar um progresso positivo, trabalhámos com um jardim-de-infância português para informatizar um processo de avaliação de desempenho para todos os seus profissionais. O grande objectivo desta dissertação é assim suportar a implementação deste processo, com a proposta e desenvolvimento de um modelo de Sistema de Informação (SI) que possa auxiliar os órgãos de gestão do jardim-de-infância a compreender o que se passa, e o que precisa de ser ajustado, de modo a fornecer um melhor serviço às crianças. Para atingir este objectivo, foi feita a modelação do sistema e desenvolvido um protótipo do SI, posteriormente testado com os utilizadores finais, utilizando dados reais. Estes testes permitiram o ajuste e melhoramento do SI, especialmente devido ao facto de o universo de utilizadores deste SI não estar acostumado a utilizar computadores. Por esta mesma razão, outro objectivo fulcral para esta dissertação é o desenvolvimento de um sistema com uma interface o mais simples e organizada possível, de modo a que todos os utilizadores finais o possam utilizar sem dificuldade.
Degree: Mestrado em Engenharia Informática
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_ana_bernardo_sousa.pdf8,69 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.