Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/15529
acessibilidade
Title: Avaliação do desempenho da investigação aplicada no ensino superior politécnico: construção de um modelo
Other Titles: Performance assessment of applied research in polytechnics: construction of a model
Évaluation de la performance de la recherche appliquée à l’enseignement supérieur polytechnique: construction d’un modèle
Evaluación del desempeño de la investigación aplicada en la enseñanza superior politécnica: construcción de un modelo
Authors: Patrício, Maria Teresa
Alves, João Emílio
Alves, Elisa
Mourato, Joaquim
Santos, Patrícia
Valente, Rui Pulido
Keywords: Instituições de ensino superior politécnico
Indicadores de desempenho
Investigação aplicada
Polytechnic institutions of higher education
Performance indicators
Applied research
Institutions polytechniques d’enseignement supérieur
Indicateurs de performance
Recherche appliquée
Instituciones politécnicas de educación superior
Indicadores de desempeño
Investigación aplicada
Issue Date: Jan-2018
Publisher: Editora Mundos Sociais
Abstract: Apresenta-se um modelo de avaliação de desempenho da investigação aplicada nas instituições de ensino superior politécnico (IESP) em Portugal, centrado na construção de indicadores quantitativos e qualitativos, na missão destas instituições, bem como no impacto regional decorrente da sua ação. O modelo, apurado a partir de três estudos de caso, organiza-se em três dimensões: inputs, outputs e impactos da investigação aplicada. Inova por representar uma perspetiva holística da avaliação da produção académica, em particular das IESP. A inexistência de modelos de avaliação deste tipo no ensino superior português coloca, porém, desafios ao seu desenho, à recolha de informação e ao próprio modo de funcionamento das IESP (financiamento, organização, etc.).
A model is presented to evaluate the performance of polytechnic institutions of higher education (PIHE) in Portugal with regard to applied research. The model, obtained from three case studies, is based on the construction of quantitative and qualitative indicators, the mission of these institutions, and the regional impact of their activities. It is organized according to three dimensions: inputs, outputs and impacts of applied research. This approach represents an innovative holistic perspective to evaluate the academic production of polytechnics. The inexistence of models of evaluation for this type of Portuguese higher education institutions raises challenges in terms of design, data collection and mode of functioning of the PIHE (financing, organization, etc.).
Nous présentons ici un modèle pour évaluer la performance des institutions polytechniques d’enseignement supérieur (IPES) du Portugal en matière de recherche appliquée. Développé grâce à trois études de cas, ce modèle est construit à partir d’indicateurs quantitatifs et qualitatifs, de la mission de ces institutions et de l’impact régional de leurs activités. Il est organisé suivant trois dimensions : inputs, outputs et impacts de la recherche appliquée. Cette approche représente une perspective holistique innovatrice pour évaluer la production académique des IPES. L’inexistence de tels modèles d’évaluation soulève des défis pour leur conception, la collection de données et le mode de fonctionnement des IPES (financement, organisation, etc.).
Se presenta un modelo para evaluar el desempeño de las instituciones politécnicas de educación superior (IPES) en Portugal en relación con la investigación aplicada. El modelo se ha obtenido a partir de tres estudios de caso. Se basa en la construcción de indicadores cuantitativos y cualitativos, la misión de estas instituciones, y el impacto regional de sus actividades. Se organiza en función de tres dimensiones: contribuciones, resultados e impactos de la investigación aplicada. Este enfoque representa una perspectiva holística innovadora para evaluar la producción académica de las IPES. La inexistencia de modelos de evaluación para este tipo de instituciones y niveles de educación plantea desafíos en términos de diseño, recogida de datos y el modo de funcionamiento de las IPES (financiación, organizaciones, etc.).
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/15529
ISSN: 0873-6529
Appears in Collections:CIES-RN - Artigos em revistas científicas nacionais com arbitragem científica

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
n86a04.pdf812.74 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.