Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/14464
Author(s): Müller, Sebastian Pereira Clemente
Advisor: Ramalho, Nelson Campos
Date: May-2017
Title: Technology's influence on HRM in hospitality
Reference: Müller, S. P. C. (2017). Technology's influence on HRM in hospitality [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/14464
Keywords: Hotel management
Tecnology
Recursos humanos -- Human resources
Satisfação no trabalho -- Job satisfaction
TAM
Employee turnover
Indústria hoteleira
Tecnologia
Satisfação no trabalho
Abstract: The critical role technology plays in hospitality HRM is widely acknowledged but published quantitative empirical research is still modest. This study is set to contribute, albeit in an exploratory fashion, to extant knowledge in this domain by applying a revised version of the Technology Acceptance Model (TAM, Davis, 1989) crossed with Fishbein & Ajzen’s (1975) Theory of Reasoned Action. The full model includes two relevant HRM variables in hospitality: job satisfaction and intention to quit. PLS-SEM analysis with a sample of 61 selected hospitality professionals showed a model with high Tenenhaus goodness of fit (.465) explaining on average 30% variance. Overall TAM variables acted as expected suggesting technology acceptance is critical in increasing job satisfaction and preventing intention to quit amongst these professionals. The model offers a theoretic contribution as a moderator effect of social norm was found calling for further TAM refinement.
O papel crítico que a tecnologia desempenha na GRH em hotelaria é consensualmente reconhecido mas o volume de investigação desenvolvida em torno deste tema é ainda modesto. Este estudo procura contribuir, de forma exploratória, para o conhecimento neste domínio por via da aplicação do Modelo de Aceitação da Tecnologia (TAM) de Davis (1989) revisto com base no modelo da Ação Planeada de Fishbein & Ajzen (1975) num processo que integra a satisfação no trabalho e a intenção de saída em contexto hoteleiro. Com uma amostra de 61 profissionais da hotelaria selecionados testámos um conjunto de hipóteses por via de PLS-SEM que evidenciaram um modelo com bons indicadores de validade, com elevado índice de ajustamento de Tenenhaus (.465) e explicando em média 30% da variância. O TAM funcionou como esperado e evidenciou que a aceitação da tecnologia é um elemento crítico para aumentar a satisfação no trabalho e para reduzir a intenção de saída voluntária destes profissionais. O modelo oferece um contributo teórico dado que foi encontrado um efeito moderador da norma social sugerindo a necessidade de desenvolvimento do TAM.
Degree: Mestrado em Gestão de Hotelaria e Turismo
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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