Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/14065
Author(s): Fernandes, Mariana Franco
Advisor: Ramalho, Nelson
Date: 29-Nov-2016
Title: Competency profiling for product managers
Reference: FERNANDES, Mariana Franco - Competency profiling for product managers [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2016. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/14065>.
Keywords: Competencies
Profiling
Product Management
Product Manager
Gestão do produto
Gestor
Competências
Trabalho de projeto
Abstract: Although the product manager’s role in the corporate sector is considered highly important and approached in literature (Gorchels, 2003; Haines, 2009; McNaughtan, 2013), there is still considerable ambiguity when we refer to the role and responsibilities of product managers and the factors that drive effective performance. Also, besides being an occupation with approximately 86 years old, there’s still no reference of product management in the U.S. Occupational Information Network (O*NET) data-base. Additionally, a strong and organized source of knowledge available to the product management practitioner is lacking and the number of academic courses to prepare product managers is still small. For the reasons stated above, it is important to build a product manager’s competency profile in order to help both companies in their recruitment processes and professionals who want to progress in their career. With the view of achieving the proposed goals, we developed a competence matrix based fundamentally on two authors that have recurrently published about the topic (Linda Gorchels e Zuzana Wroblowská) and on Roe’s architectonic model (Bartram & Roe, 2005). Afterwards, a survey has been conducted with product managers from various areas. Results are discussed at the light of theory and according to the proposed goals of this work.
Embora a importância do cargo de gestor de produto no sector empresarial seja reconhecida e bastante documentada na literatura (Gorchels, 2003; Haines, 2009; McNaughtan, 2013), existe ainda alguma ambiguidade em relação à função e às responsabilidades da profissão, bem como aos fatores que geram um desempenho eficaz. Adicionalmente, sendo a gestão de produto uma ocupação com aproximadamente 86 anos, carece ainda de referência na base de dados ocupacional americana (O*NET). Além disso, não está ainda desenvolvida uma fonte de conhecimento completa e estruturada que agregue toda a compreensão atual da profissão e existe somente um pequeno número de cursos disponíveis aptos para prepararem os gestores de produto para o seu futuro. Por estes motivos, é importante que se trace um perfil de competências para o gestor de produto, de forma a ajudar tanto as empresas nos seus processos de recrutamento, como os próprios profissionais que procuram progredir na carreira. Para alcançar os objetivos propostos foi criada uma matriz de competências baseada fundamentalmente em duas autoras que têm publicado frequentemente sobre o tema (Linda Gorchels e Zuzana Wroblowská) e no Modelo Arquitectónico de Roe (Bartram & Roe, 2005). Posteriormente foram aplicados questionários a gestores de produto de variadas áreas. Os resultados são discutidos à luz da literatura e de acordo com os objetivos propostos.
Degree: Mestrado em Gestão de Empresas
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação_Mariana_Fernandes_67880.pdf1,28 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.