Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/14054
Author(s): Borges, Maria Rouxinol Furtado de Medeiros
Advisor: Rosário, João Francisco Baptista Colaço Sobral do
Date: 15-Dec-2016
Title: How much is worth a non-listed company?: SATA Group valuation
Reference: Borges, M. R. F. M. (2016). How much is worth a non-listed company?: SATA Group valuation [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/14054
Keywords: Avaliação -- Evaluation
Air transport industry
Avaliação por múltiplos Valuation using multiples
SATA
Finanças -- Finance
Transporte aéreo -- Air transport
DCF Discounted Cash Flow --
Região Autónoma dos Açores
Abstract: SATA is an airline company founded in 1941 by five Azorean friends who desired to transform the Azores in an independent archipelago and, at the same time they want to expand the Azores and the Azoreans to the World. The fact is that nowadays SATA is a group of 6 companies owning 12 aircrafts and its main business is the transportation of passengers from and to the middle of the Atlantic (Azores archipelago). Between 2013 and 2015 this company suffered some changes in their financial results, which, probably, some of the causes were due to external factors as the crises and the seasonality. However, the true/main factors that led SATA to a distress situation are related with internal management: routes, employees, fleet management and, as well, and mainly, the passengers. Aiming to understand the causes and consequences of those results, we decided to evaluate this Azorean airline through two different methods: Discounted Cash Flows (Free Cash Flows to the Firm and Free Cash Flows to the Equity) and Multiples. It is expectable that the SATA’s results will get better, however it is necessary and urgent to understand what was wrong and how the company would do to get the best possible earnings.
A SATA (Sociedade Açoriana de Transportes Aéreos) é uma companhia aérea açoriana fundada em 1941 por cinco açorianos que ambicionavam tornar os Açores independentes e, ao mesmo tempo, ligar o arquipélago ao resto do Mundo. A verdade é que hoje em dia é uma companhia que cumpriu os seus objetivos de longevidade. A SATA é atualmente constituída por 6 empresas e detém 12 aeronaves, sendo que a sua principal atividade é o transporte aéreo de passageiros. A companhia aérea açoriana tem sofrido algumas alterações nos seus resultados principalmente entre os exercícios de 2013 a 2015. Estas alterações advêm de fatores externos como a crise e sazonalidade da indústria embora estas não sejam as principais causas. Para analisar o agravamento dos resultados da SATA é necessário ter em conta fatores internos (gestão interna), bem como gestão de rotas, de funcionários, de frota e, principalmente, de passageiros. Com intuito de avaliar esta empresa e perceber as causas e consequências dos últimos resultados da empresa, foi decidido elaborar uma análise a partir de dois métodos distintos: Discounted Cash Flows (Free Cash Flows to the Firm e Free Cash Flows to the Equity) e Múltiplos. É expectável que o Grupo SATA melhore os seus resultados a partir de 2015 e por aí em diante, embora seja necessário perceber o que levou a empresa à crise e que objetivos necessitam atingir para conseguirem obter os melhores resultados possíveis.
Degree: Mestrado em Finanças
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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