Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/13243
Author(s): | Cunha, Inês Ferreira Xavier da |
Advisor: | Russo, Silvia Dello |
Date: | 2-Dec-2016 |
Title: | The efficacy of 1-day soft skills training on master students’ performance |
Reference: | CUNHA, Inês Ferreira Xavier da - The efficacy of 1-day soft skills training on master students’ performance [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2016. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/13243>. |
Keywords: | Soft Skills Teamwork Conflict Management Training Evaluation Avaliação Formação académica Trabalho de equipa Gestão de conflitos |
Abstract: | Nowadays, the student‟s academic performance is based not only on hard skills, but also
on soft skills which became more and more important during the last years. Due to the
frequent changes in the market, companies look for employees that give them advantage
over the competition and interpersonal skills have been highly valorized. This study
aims at proving the importance of soft skills trainings in the academic context and foster
future implementations of it.
This research analyses the efficacy of 1-day training for developing master students‟
soft skills on teamwork and conflict management skills. The efficacy of the training was
analysed according to the four levels of the Kirkpatrick training evaluation model,
namely reaction, learning, behaviour and results. The benefits were considered in terms
of development of teamwork and conflict management skills, as well as greater
students‟ performance. It was assessed through online surveys regarding these skills and
students were asked to fill at different moments, during the first semester. The results
show that the reaction level was considered effective and participants referred very high
levels of satisfaction. The learning level was also effective considering the teamwork
skills, however it did not show positive results regarding the cognitive learning of
conflict management. The results did not provide conclusions that this training
intervention was effective at the behaviour and results levels.
Nevertheless, the research contributed as an evaluation of the training intervention and
as a demonstration of the utility of the Kirkpatrick‟s training evaluation model. Hoje em dia, o desempenho académico dos estudantes é baseado não só em hard skills, mas também em soft skills, que se tornaram cada vez mais importantes nos últimos anos. Devido às frequentes mudanças no mercado, as empresas procuram colaboradores que lhes permitam obter vantagem sobre a concorrência. Neste sentido, os soft skills têm sido altamente valorizados. Este estudo tem como objetivo provar a importância da formação em soft skills no contexto académico e fomentar a organização destas iniciativas. Esta pesquisa analisa a eficácia de uma formação de um dia, no desenvolvimento de soft skills dos estudantes de mestrado, especificamente trabalho em equipa e gestão de conflitos. A eficácia da formação foi analisada através do modelo de avaliação de formação de Kirkpatrick, observaram-se os quatro níveis: reações, aprendizagem, comportamentos e resultados. Os benefícios foram considerados em termos de desenvolvimento de competências de trabalho em equipa e gestão de conflitos, bem como o aumento do desempenho dos estudantes. Os alunos preencheram questionários online sobre as referidas competências, em diferentes momentos, durante o primeiro semestre. Os resultados mostram que o nível de reações foi considerado eficaz, assim como o nível de aprendizagem relativamente às competências de trabalho em equipa. No entanto, não foram apresentados resultados positivos relativos à aprendizagem cognitiva de gestão de conflitos. Este estudo revela que a formação não foi eficaz nos dois últimos níveis de avaliação: comportamentos e resultados. No entanto, a pesquisa contribuiu como avaliação da formação e demonstração da utilidade do modelo de avaliação de Kirkpatrick. |
Degree: | Mestrado em Gestão de Recursos Humanos |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tese Inês Cunha.pdf | 762,87 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.