Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/11992
acessibilidade
Title: A hermenêutica de Gadamer e a prática de projeto no ensino da Arquitetura
Authors: Madeira da Silva, T.
Keywords: Hermenêutica
Arquitetura
Urbanismo
Ensino do projecto
Reabilitação urbana
Issue Date: 2015
Publisher: Universidade do Vale do Rio dos Sinos
Abstract: This paper attempts to describe the way in which the recognition of the value of the architectural heritage is shaped and stressed in the teaching of architecture developed in the 3rd year of the Integrated Master’s Degree in Architecture at ISCTE, University Institute of Lisbon. With a notion of legacy consisting of the collective heritage that encompasses the concepts of culture and memory, the experience of teaching is the appropriate setting for an informed debate about heritage values that pass down from generation to generation. This article intersects, in the preparation of architectural projects, the recognition of the value of heritage as belonging to the organizational, technical and artistic fields with the conceptions of “historical consciousness” and “tradition” from hermeneutic philosophy in the person of Hans-Georg Gadamer (1900-2002), so as to provide new results in relation to traditional approaches. In methodological terms, what is intended with these exercises is to enable students to develop a broad concept of heritage, where the idea of the recognition of its value allows a reading that includes the landscape as a whole. The results obtained show us that students deal with heritage through actions that include the restoration and rehabilitation of objects (buildings), but also through proposals where the organization and preparation of programmes articulated with each other, taking into account people, landscape and culture in the present, are concepts that are integrated in the projects.
Este artigo expõe o modo como se configura e sensibiliza a questão da valorização do património arquitetónico no ensino de Arquitetura desenvolvida no 3º ano do Mestrado Integrado em Arquitetura do ISCTE-IUL, Instituto Universitário de Lisboa. Tendo como ideia de património a herança coletiva que engloba os conceitos de cultura e memória, a experiência de ensino é o local apropriado para o debate informado acerca dos valores patrimoniais que passam de geração em geração. Este artigo cruza, na elaboração dos projetos de arquitetura, a valorização do património como pertencente aos campos organizacional, técnico e artístico com as conceções de “consciência histórica” e “tradição” provenientes da filosofia hermenêutica na pessoa de Hans-Georg Gadamer (1900-2002), de modo a proporcionar novos resultados em relação às abordagens tradicionais. Em termos metodológicos, o que se pretende, com os exercícios propostos, é fazer ressaltar nos estudantes um conceito de património amplo, onde a ideia da sua valorização possibilita uma leitura que inclui a paisagem como um todo. Os resultados obtidos mostram-nos que os estudantes equacionam o património através de formas de atuação que incluem o restauro e a reabilitação de objetos (edifícios), mas também através de propostas onde a organização e elaboração de programas articulados entre si, tendo em conta as pessoas, a paisagem e a cultura no presente, são conceitos integrados nos projetos.
Peer reviewed: yes
URI: http://revistas.unisinos.br/index.php/arquitetura
https://ciencia.iscte-iul.pt/public/pub/id/29836
http://hdl.handle.net/10071/11992
DOI: 10.4013/arq.2015.112.04
ISSN: 1808-5741
Publisher version: Versão final da editora: http://dx.doi.org/10.4013/arq.2015.112.04
Appears in Collections:DINÂMIA'CET-RI - Artigo em revista científica internacional com arbitragem científica

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
publisher_version_8192_38480_2_PB.pdf3.46 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.