Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/11664
Author(s): Herrmann, Michael
Advisor: Baptista, Márcio Alves Amaral
Date: 2015
Title: The Brazilian offshore oil and gas industry: Potential and market entry for Friesland Kabel
Reference: Herrmann, M. (2015). The Brazilian offshore oil and gas industry: Potential and market entry for Friesland Kabel [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/11664
Keywords: Brazilian oil and gas industry
International strategy
Marine cables
Strategic management
Indústria petrolífera
Indústria do gás
Estratégias internacionais
Gestão estratégica
Brasil
Abstract: The Brazilian oil and gas offshore exploration faces a high demand for advanced technology and know-how. For that reason, foreign suppliers of subsea equipment are increasingly attracted by this dynamic market. Against this background, this project develops an international strategy for the German marine cable distributor Friesland Kabel within the Brazilian offshore oil and gas supply chain. The project thus critically analyzes the external business environment and internal corporate resources by applying the PEST analysis, the Porter´s 5 Forces model and the VRIO framework. Core elements of the market entry strategy include a mission and vision statement, an objective setting, an entry mode selection, a SWOT analysis, a marketing concept and a strategic action plan. All business concepts and theories applied are prepared and assessed in detail. The result of the study shows, that despite the recent economic downturn in the country and the oil and gas industry, there is a certain market potential for Friesland Kabel in the long term. Additionally, the developed strategic measures provide a guideline about how the company can overcome main business barriers and leverage opportunities.
Em vista da exploração de petróleo e gás offshore no Brasil existe uma grande demanda de tecnologia de ponta e know-how. Por causa disso, fornecedores estrangeiros de equipamento naval ficam cada vez mais atraídos por esse mercado dinâmico. Neste contexto, o projeto desenvolve uma estratégia internacional para o fornecedor alemão de cabos navais Friesland Kabel, dentro da cadeia de suprimentos brasileira de petróleo e gás offshore. O estudo analisa criteriosamente o ambiente de negócios externo e os recursos corporativos internos aplicando os modelos PEST, Porter´s 5 Forces e VRIO. Os elementos centrais da estratégia de entrada no mercado incluem a declaração de missão, visão e objetivos, seleção de modo de entrada, análise de SWOT, conceito de marketing e por fim um plano de ação. Todas as teorias e os conceitos de negócios são preparados e analisados em detalhe. O resultado do estudo mostra que apesar da crise econômica enfrentada pelo país e tmabém pela indústria de petróleo e gas, existe um certo potencial de mercado para Friesland Kabel no longo prazo. Além disso, as medidas estratégicas fornecem as ferramentas para superar os obstáculos ao comércio e aproveitar as oportunidades.
Degree: Mestrado em Gestão Internacional
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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