Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/11540
Author(s): Tan, Raan-Hann
Advisor: O'Neill, Brian Juan
Date: 2016
Title: Por-Tugu-Ese?: The protestant Tugu community of Jakarta, Indonesia
Reference: Tan, R.-H. (2016). Por-Tugu-Ese?: The protestant Tugu community of Jakarta, Indonesia [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/11540
ISBN: 978-989-732-887-9
Keywords: Mardijkers
Betawi
Portuguese identity
Christian village
Keroncong Tugu
Identidade portuguesa
Aldeia cristã
Abstract: Although many centuries have passed since Portugal’s Age of Discoveries, enduring hybrid communities are still surviving in places where the Portuguese had been present. Portuguese identity in Malacca, Larantuka, and East Timor, for example, has always been associated with Catholicism. But in Batavia, the Portuguese-speaking population (the Mardijkers, slaves, and Burghers) was converted to Calvinism under Dutch colonization, forming the Protestant Portuguese community in Indonesia. The original contribution of this study is to examine how and why the Protestant Tugu community in postcolonial Indonesia has maintained its integrity as “Portuguese” and has endured collectively for five centuries. To answer these questions, ethnographic fieldwork was undertaken in Kampung Tugu (and Pejambon) in Jakarta, Indonesia. In particular, we focus on the role of local religious practices, as well as on dimensions of the genealogies, apparel, and music of this quintessentially Creole group
Embora já tenham decorrido vários séculos desde os Descobrimentos portugueses, ainda sobrevivem comunidades híbridas em lugares onde os portugueses tinham estado presentes. Por exemplo, em Malaca, Larantuka e Timor-Leste uma identidade portuguesa tem sido sempre associada ao catolicismo. Em Batávia, pelo contrário, a população que falava português (os mardijkers, os escravos e os burghers) foi convertida ao calvinismo aquando da colonização holandesa, formando a comunidade portuguesa protestante da Indonésia. O contributo original deste estudo reside nas seguintes interrogações: como e porquê a comunidade protestante de Tugu, na Indonésia pós-colonial, se tem mantido integralmente como ‘portuguesa’, e tem persistido como um coletivo durante cinco séculos? Para responder a estas perguntas, foi efectuado um trabalho de terreno em Kampung Tugu (e em Pejambon) em Jakarta, Indonésia. Aprofunda-se, em particular, o papel das práticas religiosas locais, assim como as genealogias, o vestuário e a música deste grupo sumamente crioulo.
Degree: Doutoramento em Antropologia
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-TD - Teses de doutoramento

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