Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/11456
Author(s): Simões, Ricardo José Alves
Advisor: Martins, Luís
Date: 2015
Title: Balancing a growing public debt and economic growth: The case of the EU-15
Reference: Simões, R. J. A. (2015). Balancing a growing public debt and economic growth: The case of the EU-15 [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/11456
Keywords: Crescimento económico -- Economic growth
European Union
Dívida pública -- Public debt
Quantile regression
União Europeia
Dívida pública
Regressão por quantis
Abstract: This dissertation relates closely to the idea that there exists a public debt threshold after which public debt has severe implications on economic growth. This idea is portrayed by Reinhart and Rogoff (2010), and marked both recent debt literature and policymaking decisions during the current crisis. I question the notion that there exists a debt threshold that is common across countries, and analyze each member of the EU-15 separately. I implement a Quantile Regression model that analyzes each country over time. Such an approach diverges from the standard panel data models which have been widely implemented in the debt literature. The model also provides information for various economic channels through each debt affects economic growth. Limited available data implies the usage of a small set of variables. The model contained therein is largely based on Lin (2014). I conclude that countries should strive to maintain a debt-to-GDP ratio far below the standard 90%, therefore questioning the main result from Reinhart and Rogoff (2010). The adequate thresholds vary per country across different distributions of the GDP growth rate. I provide a detailed analysis for a few selected cases. I conclude that, among the suggested debt levels, countries should set the minimal feasible debt level as a desirable goal.
Esta tese está amplamente relacionada com a ideia que existe um nível de dívida que, uma vez ultrapassado, traz implicações para o crescimento económico. Esta ideia é desenvolvida por Reinhart e Rogoff (2010), e afetou tanto a literatura, como decisões de implementação de políticas económicas durante a presente crise. Eu questiono a noção de que existe um nível de limite de dívida desejável que é comum a todos os países, e analiso cada membro da UE-15 separadamente. Implemento um modelo de Regressão por Quantis que analisa cada país ao longo do tempo. Esta abordagem diverge da aplicação comum de modelos de dados de painel que normalmente surgem na literatura relacionada com dívida pública. O modelo também fornece informação relativa aos canais através dos quais a dívida pública afeta crescimento económico. Disponibilidade limitada de dados implica uma menor conjunto de variáveis consideradas. O modelo apresentado é amplamente baseado no trabalho de Lin (2014). Eu concluo que os países considerados deveriam concretizar esforços no sentido de manter o rácio dívida pública/PIB abaixo dos 90%, questionando assim os resultados de Reinhart e Rogoff (2010). Os níveis de dívida pública adequados variam de país para país, ao longo da distribuição da taxa de crescimento do PIB per capita. Incluo uma análise detalhada para um conjunto de países. Concluo que, de entre os níveis de dívida pública sugeridos, cada país terá a necessidade de alcançar o nível de dívida pública mais reduzido.
Degree: Mestrado em Economia
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_ricardo_alves_simoes.pdf1,02 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.