Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/11197
Author(s): Paulo, Maria Madalena Seixas Carlos da Silva
Advisor: Rita, Paulo
Oliveira, Tiago
Date: 2015
Title: Understanding mobile augmented reality adoption: a UTUAT 2 and TTF application in a tourism consumer context
Reference: PAULO, Maria Madalena Seixas Carlos da Silva - Understanding mobile augmented reality adoption: a UTUAT 2 and TTF application in a tourism consumer context [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2015. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/11197>.
Keywords: Extensão da Teoria Unificada de Aceitação e Uso da Tecnologia (UTAUT 2)
Ajuste Tecnologia - Tarefa (TTF)
Realidade Aumentada Móvel no Turismo (RAMT)
Adoção de tecnologias
Extending the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT 2)
Task Technology Fit (TTF)
Mobile Augmented Reality in Tourism (MART)
Technology adoption
Abstract: Technology is revolutionising the tourism industry. Some years ago, travelling demanded a heavy back pack with phones, cameras, guide books, maps and many other items which nowadays can be found in a smart device, in any place at anytime. Today is very unlikely to find someone who had never used a touristic application. Mobile Augmented Reality in Tourism (MART) is starting to gain awareness among travellers since it provides the user, diversified and useful information with a real relationship with the world. The purpose of this research is to understand what influences users to adopt MART. A conceptual model is proposed combining the extension of Unified Theory of Acceptance and Usage of Technology (UTAUT 2) with the Task Technology Fit (TTF) to explain behaviour intention and usage behaviour of MART adoption. A questionnaire was administered on a sample of 325 respondents in Portugal. The results have shown that the model explains 72% of the variance in Behaviour Intention to use MART and 45% of the variance in Use Behaviour. By studying the behaviours and what influences consumers to use MART, this study aims to advance the research on new technologies in the tourism context.
A tecnologia está a revolucionar o turismo. Há alguns anos atrás, viajar exigia o transporte de uma pesada mochila com telefones, câmaras, guias, mapas e tantos outros itens que podem ser hoje encontrados num só dispositivo móvel inteligente, acessíveis em qualquer lugar e a qualquer momento. Hoje, é muito improvável encontrar quem nunca tenha usado uma aplicação turística. A Realidade Aumentada Móvel no Turismo (RAMT) está a ganhar notoriedade entre os turistas, visto que oferece uma diversidade de informação útil aliada a uma relação com o mundo real. O objectivo deste estudo é perceber o que influencia os usuários da MART. Um modelo conceptual foi desenvolvido e combina a extensão da Teoria Unificada de Aceitação e Uso da Tecnologia (UTAUT 2) com o Ajuste Tecnologia - Tarefa (TTF), de forma a explicar a intensão de uso e o uso da MART. De forma a testar empiricamente o modelo conceptual em Portugal, foi lançado um questionário onde foi obtida uma amostra final de 325 inquiridos. Os resultados demonstraram que o modelo explica 72 por cento da variação na intensão de uso das MART e 45 por cento no uso real. Ao estudar os comportamentos e o que influencia os consumidores de RAMT, este estudo pretende aprofundar a pesquisa ao nível das novas tecnologias presentes no sector do turismo.
Degree: Mestrado em Gestão Internacional
Peerreviewed: yes
Access type: Restricted Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado



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