Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/9020
acessibilidade
Title: Uncovering the business opportunity prototype: Cognitive and learning aspects of entrepreneurial opportunity recognition in higher education
Authors: Costa, Sílvia Margarida dos Santos Fernandes
Orientador: Caetano, António
Keywords: Entrepreneurial cognition
Opportunity recognition
Cognitive structures
Business opportunity prototype
Cognitive training
Cognição empreendedora
Reconhecimento de oportunidades
Estruturas cognitivas
Protótipo de oportunidade de negócio
Treino cognitivo
Issue Date: 2015
Citation: COSTA, Sílvia Margarida dos Santos Fernandes - Uncovering the business opportunity prototype: Cognitive and learning aspects of entrepreneurial opportunity recognition in higher education [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2015. Tese de doutoramento. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/9020>.
Abstract: The research project underlying this thesis focuses on three main aspects of entrepreneurship. First, we focus on opportunity recognition as the point of departure for entrepreneurial thinking and entrepreneurial activity. Secondly, we propose that basic perceptive cognitive structures (such as prototypes) are fundamental to recognize opportunities at early stages of development of the entrepreneurial mindset. Third, we focus on cognitive and learning aspects of opportunity recognition with individuals in higher education. To explore these topics, the present thesis is divided in two parts. Part I focuses on the theoretical and empirical development of the topic on business opportunity prototype for opportunity recognition and includes three studies. Study 1 provides a systematic literature review of prototypes in entrepreneurship research. A theoretical model based on this analysis is presented and empirically tested on the remaining studies of the thesis. Study 2 explores the role of the context of business opportunity recognition on the identification of its prototypical features. Study 3 proposes a simplified business opportunity prototype to describe how individuals with no entrepreneurial experience perceive business opportunities from early stages of the entrepreneurial mindset. Part II focuses on the training and learning aspects of cognitive structures regarding opportunity recognition and includes one empirical study. Study 4 focuses on the effect of cognitive training and experiential learning on the development and accuracy of the business opportunity prototype. Moreover, the moderator role of positive affect towards entrepreneurship is tested in the learning process. This thesis aims to contribute to the enrichment of entrepreneurship as a field of research from a theoretical and conceptual, empirical, and practice perspectives.
O presente trabalho de investigação foca três aspetos principais da investigação em empreendedorismo. Primeiramente, este trabalho foca o reconhecimento de oportunidades como o ponto de partida para o pensamento e atividade empreendedores. Em segundo lugar, propomos que estruturas cognitivas básicas, como os protótipos, são fundamentais para reconhecer oportunidades de negócio numa fase inicial do pensamento empreendedor. Em terceiro lugar, focamos aspetos relacionados com a aprendizagem e desenvolvimento destas estruturas cognitivas em indivíduos no ensino superior. Esta tese está organizada em duas partes. A Parte I destina-se ao desenvolvimento teórico e empírico sobre o protótipo de reconhecimento de oportunidades de negócio e inclui três estudos. O estudo 1 apresenta uma revisão de literatura sistemática sobre protótipos na investigação em empreendedorismo. O estudo 2 analisa o papel do contexto de reconhecimento de oportunidades de negócio na identificação das suas características prototípicas. O estudo 3 propõe um modelo simplificado de protótipo de reconhecimento de oportunidades de negócio para explicar a forma como indivíduos em estados iniciais da experiência empreendedora percecionam oportunidades. A Parte II foca o desenvolvimento e aprendizagem cognitiva com foco no reconhecimento de oportunidades de negócio. Esta parte inclui um estudo empírico (estudo 4) que analisa o efeito do treino cognitivo e aprendizagem por experiências no desenvolvimento e utilização eficaz do protótipo de reconhecimento de oportunidades de negócio. O papel moderador dos afetos positivos relativamente a atividades empreendedoras é explorado neste processo de aprendizagem. Esta tese pretende contribuir para o enriquecimento teórico, conceptual e empírico da investigação em empreendedorismo, fornecendo igualmente importantes contribuições para a prática da atividade empreendedora.
Description: Degree of Doctor in Human Resources Management and Development / JEL Classification System: L260 Entrepreneurship; M130 New Firms; Startups
Peer reviewed: Sim
URI: http://hdl.handle.net/10071/9020
ISBN: 978-989-732-582-3
Appears in Collections:T&D-TD - Teses de doutoramento

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Uncovering the business opportunity prototype_Sílvia Fernandes Costa.pdf2.23 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.