Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/9017
acessibilidade
Title: Projeto de implementação de um sistema de gestão da qualidade no conselho nacional executivo da ordem dos médicos
Authors: Martinho, Ana Rita Alves
Orientador: Portela, Sofia Lopes
Eiras, Margarida
Keywords: Quality policy
Quality management system
Quality standards
Process approach
Política da qualidade
Sistema de gestão da qualidade
Normas da qualidade
Abordagem por processos
Issue Date: 11-Jun-2015
Citation: MARTINHO, Ana Rita Alves - Projeto de implementação de um sistema de gestão da qualidade no conselho nacional executivo da ordem dos médicos [Em linha]. Lisboa: ISCTE, 2015. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/9017>.
Abstract: This project aims to realize the importance of the quality management policy within an organization and the way it serves as reference to the implementation of a effective Quality Management System (QMS). For this purpose, it was used the NP EN ISO 9001: 2008 that is a standard that allows certification and is based on a process approach. In this sense were defined what steps to be taken by the organization at the level of the implementation of new procedures and in terms of changes in routine activities, in order to create an effective QMS. As for the methodology of this study, was carried out a survey of functions and a survey and definition of processes according to the standard, the data collection instrument was in the form of interview to the organization's employees. After analyzing the results, were proposed improvement solutions and were defined performance indicators for the identified processes. This study allows us to understand the importance that a QMS has nowadays for the organizations, and that quality is a long-term goal because it requires continuous improvement.
Este projeto tem como objetivo perceber a importância da Política de Gestão da Qualidade dentro de uma organização e o modo como serve de referência para a implementação de um Sistema de Gestão da Qualidade (SGQ) eficaz. Para esse efeito foi utilizada a NP EN ISO 9001:2008 que é uma norma que permite a certificação e que tem como base uma abordagem por processos. Neste sentido foram definidos quais os passos a tomar pela organização quer a nível da implementação de novos procedimentos quer a nível de alterações nas atividades rotineiras, com o objetivo de criar um SGQ eficaz. Quanto á metodologia deste estudo foi efetuado um levantamento de funções e um levantamento e definição de processos de acordo com a norma, o instrumento de recolha de dados foi em forma de entrevista aos colaboradores da organização. Após a análise de resultados foram propostas soluções de melhoria e foram definidos indicadores de desempenho para os processos identificados. Este estudo permite compreender a importância que um SGQ tem nos dias de hoje para as organizações, e que a qualidade é um objectivo a longo prazo pois necessita de melhorias contínuas.
Description: Projeto de Mestrado em Gestão de Serviços de Saúde
Peer reviewed: Sim
URI: http://hdl.handle.net/10071/9017
Thesis identifier: 201045249
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
TeseFINAL.pdf1.68 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.