Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/8624
acessibilidade
Title: Modularity, service co-creation and business model approaches in a logistics service provider
Authors: Morins, Andreia Sofia Cardeira
Orientador: Menezes, João Carlos Rosmaninho de
Keywords: Business services
Co-criação de valor
Modularidade
Modelos de negócio
Co-creation of value
Modularity
Business models
Issue Date: Jun-2014
Citation: MORINS, Andreia Sofia Cardeira - Modularity, service co-creation and business model approaches in a logistics service provider [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2014. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/8624>.
Abstract: Com a globalização, a importância dos serviços tem aumentado exponencialmente. Neste contexto, surgem os business services, baseados na troca de informação. Adicionalmente, houve uma mudança do paradigma existente: de bens para Serviço (lógica de serviço dominante). O Serviço é baseado na troca de informação e no relacionamento criado entre os atores da relação, dando origem ao valor-de-uso. Assim, o valor de uso sobrepõe-se ao valor da troca. Como resultado, surge o conceito de criação de valor que é assumido como controlado e gerado no cliente, em vez de ser no fornecedor. Quando o cliente permite, o fornecedor pode participar neste processo, passando a designar-se co-criação de valor. Com o desenvolvimento da relação entre os atores envolvidos na co-criação, o conceito de modularidade assume especial importância, uma vez que a modularidade permite a redução de custos, o aumento de flexibilidade e uma melhor interação entre o cliente e o prestador do serviço. Adicionalmente, torna-se necessário alinhar estes dois conceitos e refleti-los num modelo de negócios integrado. Através deste estudo, foi possível analisar a existência da co-criação de valor e o impacto que o desenvolvimento das relações teve no desenvolvimento de cada ator envolvido no processo. A modularidade torna possível a existência de flexibilidade e possíveis economias de escala, disponibilizando os serviços para um leque diversificado de clientes. O modelo de negócios implementado baseia-se na interligação de dois conceitos: plataforma modular e modelo long-tail (adicionando flexibilidade e permitindo a satisfação de clientes dos diversos segmentos de mercado).
Globalization has led to an exponential increase in the importance of service and this has resulted in the appearance of business services based on information sharing. In addition, the existing paradigm has changed from goods to service (service-dominant logic). The service is based on information sharing and creating a relationship between the actors involved, originating the value-in-use. Therefore, the value-in-use has become more important than value-in-exchange. This has given rise to, the customer creating and controlling value. The supplier can join this process when allowed to do so by the customer; this is, denominated co-creation of value. With the development of the relationship between the actors involved in co-creation, the concept of modularity assumes particular importance, as it allows cost reduction, greater flexibility and better interaction between the customer and the service provider. Moreover, it is necessary to align co-creation and modularity in an integrated business model. This research analyzed the co-creation of value and the impact of this relationship in the development of each actor involved in the process. Modularity allows flexibility and scale economies, and therefore the services can be made available to a diverse range of customers. The business model implemented is based on the interrelation of a modular platform and long-tail approach (adding flexibility and allowing customer satisfaction in the diverse market segments).
Description: Dissertação submetida como requisito parcial para obtenção do grau de Mestre em Gestão / Classificação JEL: M21 – Business Economics e M11 – Production Management
Peer reviewed: Sim
URI: http://hdl.handle.net/10071/8624
Thesis identifier: 201030136
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Modularity Final.pdf1.39 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.