Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/8039
Author(s): | Gomes, Cátia Pinho |
Advisor: | Pereira, Renato Telo de Freitas Barbosa |
Date: | 2013 |
Title: | Plano de negócios: Electronic Sunland: Festival de música eletrónica |
Reference: | Gomes, C. P. (2013). Plano de negócios: Electronic Sunland: Festival de música eletrónica [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/8039 |
Keywords: | Plano de negócio -- Business plan Festivais de música Festivais de música eletrónica Music festivals Electronic music festivals |
Abstract: | O presente plano de negócios tem como objetivo analisar a viabilidade económica de uma
empresa de organização de eventos. Em concreto, a missão da empresa é organizar um
festival de música eletrónica em Portugal sob o tema do mundo da fantasia, denominado
Electronic Sunland.
A primeira parte deste documento relaciona-se com o estudo de mercado, analisando o
mercado dos festivais de música em duas vertentes: mercado português e mercado mundial.
Verificou-se que ambos estão em expansão desde meados da década de 90, surgindo novos
festivais e nova procura todos os anos. As análises estratégicas - 5 forças de Porter, SWOT e
PEST - colaboram com a perspetiva favorável de crescimento da indústria. Após analisada a
industria e detetada a oportunidade de negócio, passou -se à explicação detalhada do conceito,
expondo a sua diferenciação, em termos de estilo musical e tema, como principal fator de
criação de valor para os clientes.
Posteriormente apresenta-se o plano de implementação e plano financeiro, onde se definem
períodos de tempo e estimativas de custos para cada etapa do processo de preparação do
festival. Estima-se que os valores anuais de receitas gerados pela venda de bilhetes sejam
superiores ao conjunto de despesas, o que indica que o conceito de negócio é viável. The aim of this business plan is to analyze the economic viability of an event planning company. Specifically, the company’s mission is to produce an electronic music festival in Portugal, with the wonder world as theme, called Electronic Sunland. The first chapters are related to market research, analyzing the market of music festivals in two perspectives: the Portuguese market and the global market. The findings of this dissertation verified that both markets are expanding since the mid 90’s, with emerging new festivals and attracting new public every year. The strategic analysis of Porter’s 5 forces, SWOT and PEST frameworks are consistent with the optimistic market growth. After the industry analysis and detected the business opportunity, the concept was explained in detail, enhancing the differentiation characteristics in terms of music style and theme, as the main factor of value creation to customers. Furthermore, both the implementation and the financial plans were developed, with time frames and estimated costs for each stage of the proc ess of preparing the festival. It was estimated that the annual values of income generated by ticket sales are superior to the annual expenses, which suggests that the business concept is viable. |
Degree: | Mestrado em Gestão |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
master_catia_pinho_gomes.pdf | 2,95 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.