Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/7658
acessibilidade
Title: Self-reported bilingual outcomes and language acculturation among descendants of Turkish immigrants in France, Germany and the Netherlands
Authors: Matias, Ana Raquel Monteiro
Orientador: Machado, Fernando Luís Lopes
Simon, Patrick
Keywords: Descendants of Turkish immigrants
Linguistic-self esteem
Linguistic socialization experiences
Bilingualism
Language acculturation
Filhos de imigrantes turcos
Auto-estima linguística
Socialização linguística
Bilinguismo
Aculturação linguística
Issue Date: Sep-2012
Citation: MATIAS, Ana Raquel Monteiro - Self-reported bilingual outcomes and language acculturation among descendants of Turkish immigrants in France, Germany and the Netherlands [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2013. Tese de doutoramento. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/7658>.
Abstract: This study looked in detail at the management of language diversity among the descendants of Turkish immigrants and their families of origin in France, Germany and the Netherlands. I took a sociological approach to the use of self-reported language proficiency in early adulthood as an indicator of linguistic self-esteem (Bourdieu, 1991; Fishman 1991; Brizić, 2006; Norton, 2006). Approaching reported language outcomes as a consequence of collective processes, I aimed to understand the extent to which linguistic self-esteem in each of the three countries was associated to other variables, both linguistic and non-linguistic. The data for the study were drawn from The Integration of European Second Generation (TIES), I first analyzed respondents’ linguistic starting point through indicators of parents’ linguistic capital and the respondents’ childhood language environment; second, I assessed current language dynamics, through language uses in the family; and third, I used other variables as indirect indicators of individuals’ language contact opportunities, specifically those related to social background and to the city where individuals’ grew up and currently live, with a particular focus on school experiences.
Esta tese pretendeu estudar a gestão da diversidade linguística entre os descendentes de imigrantes turcos e suas famílias de origem em França, Alemanha e Holanda. A partir duma abordagem sociológica, utilizei o conceito de auto-relato da proficiência linguística em idade adulta como um indicador de auto-estima linguística (Bourdieu, 1991; Fishman 1991; Brizić, 2006; Norton, 2006). Abordando os resultados obtidos como consequência de processos colectivos, pretendi analisar a forma como a auto-estima linguística em cada um dos três países se encontrava associada a outros factores, sejam eles linguísticos e não-linguísticos. Utilizandos os dados do inquérito The Integration of European Second Generation (TIES), analisei, numa primeira etapa, o ponto de partida linguístico dos descendentes dos imigrantes turcos nos três países, através de indicadores relacionados com o capital linguístico dos pais, o ambiente linguístico dos inquiridos durante a infância e no seio familiar; em segundo lugar, procurei identificar as mais recentes dinâmicas linguísticas na família, através de práticas linguísticas e, numa terceira etapa, analisei os indicadores que reflectem, de forma indirecta, as diferentes oportunidades de contacto linguístico, em relação à condição social de origem e ao contexto local onde os indivíduos cresceram e vivem actualmente, focando particularmente nas suas experiências escolares.
Description: Doctor of Sociology
URI: http://hdl.handle.net/10071/7658
Thesis identifier: 101247222
ISBN: 978-989-732-488-8
Appears in Collections:T&D-TD - Teses de doutoramento

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Ana Raquel Matias - Tese de doutoramento.pdf5.18 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.