Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/7580
Author(s): | Tavares, Ivone Lopes |
Advisor: | Nunes, Francisco |
Date: | 2012 |
Title: | A análise da ambidextria e da improvisação na performance dos museus |
Reference: | Tavares, I. L. (2012). A análise da ambidextria e da improvisação na performance dos museus [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/7580 |
Keywords: | Ambidextria organizacional Improvisação organizacional Performance Museu -- Museum Organizational ambidexterity Organizational improvisation |
Abstract: | Elaborou-se dentro deste estudo uma análise da ambidextria organizacional, cujo conceito
tem vindo a ser alvo de debate científico, mas que segundo alguns autores é definido pela
existência na organização a qualidade de ser eficiente nas suas decisões perante as
necessidades correntes e simultaneamente quando se adapta às mudanças do seu meio
envolvente. Assim, as organizações para serem ambidextras têm de conciliar as tensões
internas e os conflitos ao nível da procura. Foi também considerada a improvisação, e
definida como a reutilização dos procedimentos e dos conhecimentos dos membros de uma
organização de modo a permitir uma capacidade de resposta adequada às especificidades da
situação, tendo sido estudados os respetivos impactos na performance dos Museus, revelando
que a presença de uma memória organizacional não restringe nem a improvisação nem a
ambidextria, produzindo na maior parte das vezes, respostas flexíveis e adequadas indo ao
encontro dos objetivos e missão de cada museu. Developed within this study in the analysis of organizational ambidexterity, whose concept has been the subject of scientific debate, but according to some authors is defined by the quality of the organization to be efficient in their decisions to current needs and simultaneously when adapting to changes in their environment. Thus, organizations have to be ambidextrous to reconcile the internal tensions and conflicts at the level of demand. It was also considered improvisation and defined as the reuse of procedures and expertise of the members of an organization in order to allow adequate capacity to answer to the specificities of the situations, having studied the respective impacts on the performance of Museums, revealing that the presence of organizational memory doesn’t restrict the improvisation neither ambidexterity, producing in most cases, flexibility and appropriate answers and going to meet the goals and the mission of each museum. |
Degree: | Mestrado em Gestão Cultural |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
master_ivone_lopes_tavares.pdf | 820,74 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.