Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/4899
acessibilidade
Title: Alcobaça: routing ceramics
Authors: Rodrigues, Diana
Orientador: Silva, José Azenha e
Keywords: Cluster
Porter’s diamond
Cooperation
Inter-firm umbrella brand
Diamante de Porter
Cooperação
Marca umbrela inter-firmas
Issue Date: 2012
Citation: RODRIGUES, Diana - Alcobaça: routing ceramics [Em linha]. Lisboa: ISCTE, 2012. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/4899>.
Abstract: The current project aims to know the idiosyncrasies of ornamental ceramics sub-sector, from Alcobaça (Portugal). Later, it will be suggested a set of actions to improve it, trying to refrain its negative trend. This paper applies the idea of cluster, from Michael Porter, to the analyzed factories showing how they compete and cooperate at the same time. Consequently, it extends the referred concept to the possibility of an inter-firm umbrella brand, where all those enterprises can join efforts under a common strategy. This is particularly relevant, once many of them lack marketing pro-activity. Thus, based in the differential advantages of this industrial agglomeration, it will be presented several actions to make it more competitive and attractive to investment.
Este projeto pretende analisar o aglomerado industrial do sector da cerâmica decorativa de Alcobaça (Portugal) para melhor compreender as suas dificuldades e potencialidades. Nesse seguimento, irá propor um conjunto de atividades que visa a melhoria do mesmo combatendo a atual tendência negativa. Aplicando o conceito de cluster, largamente estudado por Michael Porter, será possível verificar que as fábricas observadas vivem num ambiente ambíguo de cooperação e competição. Assim sendo, na extensão efetiva das suas idiossincrasias, será sugerida a junção de esforços sob a alçada de uma marca umbrela inter-firmas. Tal proposta é particularmente relevante num contexto com pouca pro-atividade em marketing. Finalmente, serão tomadas em conta as vantagens diferenciais deste cluster para que essas ações o possam tornar mais competitivo e atrair mais investimento.
URI: http://hdl.handle.net/10071/4899
Designation: Mestrado em Marketing
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Tese Mestrado_Diana Rodrigues.pdf1.52 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.