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dc.contributor.advisorCosta, Patrícia Lopes-
dc.contributor.authorGonçalves, Juliana Patrícia Balsa-
dc.date.accessioned2025-06-09T11:40:59Z-
dc.date.available2025-06-09T11:40:59Z-
dc.date.issued2024-11-22-
dc.date.submitted2024-09-
dc.identifier.citationGonçalves, J. P. B. (2024). Understanding the emergence of team perceived virtuality: The effects of structural virtuality, collectivism, and e-leadership e-communication competence on collectively perceived information deficits [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/34650por
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10071/34650-
dc.description.abstractVirtuality is a crucial topic in management studies for exploring how teams can be effective in this digital age. However, prior research on virtual teamwork has focused almost exclusively on examining virtuality as an objective construct, with few studies exploring its subjective dimensions. Inspired by this issue, this study draws on the theory and framework of team perceived virtuality (TPV) developed by Handke et al. (2021) and aims to identify factors that affect how more or less virtual individuals perceive their team to be. Specifically, it investigates the impact of structural virtuality on collectively perceived information deficits and the moderating effects of collectivism and e-leadership e-communication competence on this relationship. 208 professionals of different nationalities, job functions, and industries participated by completing an online questionnaire. The findings did not support the proposed relationships but revealed that e-communication competence exerts a significant and negative direct influence on the levels of collectively perceived information deficits (β = –.344, p = < .001), which implies that organizations should seriously consider enabling e-leaders to develop the ability to communicate clearly and appropriately through the effective use of information and communication technologies (ICTs). In addition, the findings expose opportunities for future research, such as exploring other mechanisms through which e- leadership can influence TPV and reaching beyond the physical properties of a single ICT to understand how structural virtuality causes TPV to emerge.por
dc.description.abstractA virtualidade é um tópico crucial nos estudos de gestão para explorar a forma como as equipas podem ser eficazes nesta era digital. Contudo, os estudos sobre o trabalho em equipa virtual têm-se fortemente centrado na análise da virtualidade como uma construção objetiva, tendo poucos explorado as suas dimensões subjetivas. Inspirado por esta questão, este estudo baseia- se na teoria da virtualidade percebida pela equipa (TPV) desenvolvida por Handke et al. (2021) e visa identificar os fatores que afetam a perceção que os indivíduos têm da sua equipa como mais ou menos virtual. Especificamente, investiga o impacto da virtualidade estrutural nos défices de informação coletivamente percebidos e os efeitos moderadores do coletivismo e da competência de e-comunicação da e-liderança nesta relação. 208 profissionais de diferentes nacionalidades, funções e setores participaram preenchendo um questionário online. Os resultados não apoiaram as hipóteses propostas, mas revelaram que a competência de e- comunicação exerce uma influência direta significativa e negativa sobre os níveis de défices de informação coletivamente percebidos (β = –.344, p = < .001), o que implica que as organizações devem considerar permitir que os e-líderes desenvolvam a capacidade de comunicar de forma clara e adequada através da utilização eficaz das tecnologias de informação e da comunicação (TIC). Os resultados revelam ainda oportunidades de investigação futura, como a exploração de outros mecanismos através dos quais a e-liderança pode influenciar a TPV e ir além das propriedades físicas de uma única TIC para compreender como a virtualidade estrutural faz surgir a TPV.por
dc.language.isoengpor
dc.rightsopenAccesspor
dc.subjectVirtual teamworkpor
dc.subjectTeam perceived virtualitypor
dc.subjectCollectively perceived information deficitspor
dc.subjectE-leadership e-communication competencepor
dc.subjectCollectivismpor
dc.subjectStructural virtualitypor
dc.subjectTrabalho em equipa virtualpor
dc.subjectVirtualidade percebida pela equipapor
dc.subjectDéfices de informação coletivamente percebidospor
dc.subjectCompetência de e-comunicação da e-liderançapor
dc.subjectColetivismopor
dc.subjectVirtualidade estruturalpor
dc.titleUnderstanding the emergence of team perceived virtuality: The effects of structural virtuality, collectivism, and e-leadership e-communication competence on collectively perceived information deficitspor
dc.typemasterThesispor
dc.peerreviewedyespor
dc.identifier.tid203939204por
dc.subject.fosDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestãopor
thesis.degree.nameMestrado em Gestão de Recursos Humanos e Consultadoria Organizacionalpor
iscte.subject.odsEducação de qualidadepor
iscte.subject.odsTrabalho digno e crescimento económicopor
iscte.subject.odsIndústria, inovação e infraestruturaspor
dc.subject.jelM54por
dc.subject.jelD83por
dc.subject.jel1M Business administration and business economics - Marketing - Accounting - Personnel economicspor
dc.subject.jel1D Microeconomicspor
thesis.degree.departmentDepartamento de Recursos Humanos e Comportamento Organizacionalpor
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