Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/34049
Author(s): Henrique, Beatriz Correia
Advisor: Salgueiro, Maria de Fátima Ramalho Fernandes
Guerreiro, João Ricardo Paulo Marques
Date: 18-Dec-2024
Title: Adapting to the future: Decoding AI chatbot impact on travelers behavior
Reference: Henrique, B. C. (2024). Adapting to the future: Decoding AI chatbot impact on travelers behavior [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/34049
Keywords: Chatbots
Inteligência artificial -- Artificial intelligence
Agência de viagens -- Travel agency
Comportamento do consumidor -- Consumer behavior
Consumer intention
Interação parassocial -- Parasocial interaction
Confiança -- Trust
Recommendations
Marketing -- Marketing
Intenção do consumidor
Recomendações
Abstract: This thesis aims to explore the transformative impact of AI chatbots on the travel industry, focusing on consumer behavior and the evolving role of traditional travel agencies. It focuses on the dynamics of trust, parasocial interaction, and attitudes, seeking to understand how these factors influence travelers’ willingness to follow AI chatbot recommendations. This research utilizes a quantitative approach. It involves distributing a structured questionnaire made in Qualtrics XM to a diverse sample of 336 participants and analyzing the data using IBM SPSS and SmartPLS software. The data collection was achieved through QR codes distribution and outreach via the Survey Circle platform and social media. The study demonstrated strong reliability in the structural model. Parasocial interaction (PSI) had a significant impact on trust, accuracy, and competence, which influenced travelers’ future usage intentions and willingness to follow AI recommendations. This research holds value in bringing theoretical understanding and real-world impact by exploring novel dimensions of AI chatbot interactions in the travel domain. It analyses consumer behavior thus providing actionable insights for not only travel agencies to use but also diverse stakeholders in the travel industry who intend to stay innovative, relevant, and competitive.
Esta tese tem como objetivo explorar o impacto transformador dos chatbots de Inteligência Artificial no setor de viagens, com particular foco no comportamento do consumidor e na evolução do papel das agências de viagem tradicionais. Centra-se na dinâmica da confiança, na interação parassocial e nas atitudes, procurando compreender como estes fatores influenciam a vontade dos viajantes em seguir as recomendações dos chatbots de IA e em continuar a utilizá-los. Esta investigação utiliza uma abordagem quantitativa. Envolve a distribuição de um questionário estruturado feito no Qualtrics XM a uma amostra diversificada de 336 consumidores. A análise dos dados foi feita utilizando o software IBM SPSS e SmartPLS. Os dados foram recolhidos distribuindo códigos QR em aeroportos e divulgando através da plataforma Survey Circle e redes sociais. O estudo demonstrou uma forte fiabilidade no modelo estrutural. A interação parassocial (PSI) teve um impacto significativo na confiança, precisão e competência, o que influenciou as intenções de utilização futura dos viajantes e a vontade de seguir as recomendações da IA. Esta investigação traz uma compreensão teórica e prática, explorando novas dimensões de interações de chatbot de IA no domínio das viagens. Para além disso, fornece informações uteis acerca do comportamento do consumidor, não só para as agências de viagens, mas também para as diversas partes interessadas na indústria das viagens que pretendem manter-se inovadoras, relevantes e competitivas.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Mestrado em Marketing
Peerreviewed: yes
Access type: Restricted Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Master_beatriz_correia_henrique.pdf
  Restricted Access
2,44 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.