Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/34001
Author(s): Lopes, João
Advisor: Rodrigues, Luís Nuno
Date: 12-Dec-2024
Title: Sequential art and the Cold War: Representations of the conflict in 1980s comics books
Reference: Lopes, J. (2024). Sequential art and the Cold War: Representations of the conflict in 1980s comics books [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/34001
Keywords: Cold War
Comic books
1980s
United States of America
Soviet Union
Guerra fria
Banda desenhada -- Comics
Década de 80
Estados Unidos da América
União Soviética
Abstract: With the election of Ronald Reagan to the US presidency in 1980, the American political paradigm was transformed. Tension between the USA and the Soviet Union, which during the “détente” period would have been calmer, ended up intensifying once more . Since the Second World War, comic books represented the events and figures of conflicts, with the Cold War being no exception. During the 50s, 60s and 70s, the Cold War helped to produce and influence the art and narratives of several magazines. However, with the rekindling of hostilities, the 80s brought new narrative and artistic material that, in a way, does not resemble what was found in previous decades. The principal questions that drive this dissertation are centred around the theme chosen for the dissertation, which intends to understand the transformations of the narratives and characters in light of the time and space in which they were produced. To achieve this, we ’ll introduce some questions , such as how events of the 1980s impacted the stories and attitudes of the characters; How Cold War event s were portrayed in comic books; In which way were the characters represented in light of the comic books and the time they were conceived.
Com a eleição de Ronald Reagan para a presidência dos EUA em 1980, o paradigma político americano transformou-se. As tensões entre os EUA e a União Soviética, que durante o período da “détente” estariam mais apaziguadas, voltariam a estar intensificadas. Desde a Segunda Guerra Mundial, a banda desenhada representava os eventos e figuras de conflitos e a Guerra Fria não foi exceção. Durante as décadas de 50, 60 e 70, a Guerra Fria ajudou a produzir e influenciar a arte e narrativas de diversas revistas. Porém, com o reacender das hostilidades, a década de 80 trouxe novo material narrativo e artístico que, de certa forma, não se assemelha àquele que se encontrava nas décadas anteriores. As principais questões que orientam esta dissertação centram-se no tema escolhido para a mesma, que pretende compreender as transformações das narrativas e das personagens à luz do tempo e do espaço em que foram produzidas. Para o conseguir, colocamos questões como: como é que os acontecimentos da década de 1980 impactaram as histórias e atitudes das personagens? Como foram retratados os acontecimentos da Guerra Fria na banda desenhada? De que forma as personagens foram representadas à luz da banda desenhada e da época em que foram concebidas?
Department: Departamento de História
Degree: Mestrado em História Moderna e Contemporânea
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_joao_martinho_lopes.pdf9,54 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.