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dc.contributor.advisorLoureiro, Sandra Maria Correia-
dc.contributor.authorGonçalves, Daniela Sofia Sopa Martinho-
dc.date.accessioned2024-12-13T12:09:12Z-
dc.date.issued2024-11-08-
dc.identifier.citationGonçalves, D. S. S. M. (2024). The role of artificial intelligence self-efficacy and social presence on attitude strength: Events management [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/32795por
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10071/32795-
dc.description.abstractArtificial Intelligence (AI) is currently regarded as an emerging technology, progressively improving its ability to learn, self-correct, and emulate human decisions. While AI’s potential in the event industry is acknowledged, its specific impact on delegates’ attitudes remains unexplored. Hence, the present study aims to examine the role of these socio-psychological factors - Social Presence, Technology Self-efficacy, Perceived Empathy, and Interaction Quality - and how these drivers influence attitudes toward AI acceptance and adoption in the context of business events. For this purpose, a conceptual framework incorporating these variables was developed and tested. To validate the model, data was collected via a questionnaire shared with United Kingdom residents (n=152), who have experience using AI systems. Smart PLS SEM 4 was employed to analyze the data and to test the hypothesis. The results indicate that all examined factors significantly impact participants’ attitudes, meaning that all five hypotheses are supported. Specifically, Social Presence (SP) and Technology Self-Efficacy (TSE) positively influence Perceived Empathy (PE), which in turn affects Interaction Quality (IQ) and drives Attitude Strength (AS) in a business event environment. The quality of interaction with AI devices is also a strong determinant of attitude strength. This research offers empirical insights into the opportunities, prospects, and challenges of the use of AI in corporate events and provides practical implications for introducing this cutting-edge technology in events management. Additionally, the findings highlight the substantial potential of AI in this industry.por
dc.description.abstractA Inteligência Artificial (IA) é atualmente considerada uma tecnologia emergente, melhorando progressivamente a sua capacidade de aprender, autocorrigir-se e emular decisões humanas. Embora o potencial da IA na indústria de eventos seja reconhecido, o seu impacte específico nas atitudes dos delegados permanece inexplorado. Assim, o presente estudo visa examinar o papel de fatores sociopsicológicos - Presença Social, Autoeficácia Tecnológica, Empatia Percebida e Qualidade de Interação - e como estes influenciam as atitudes em relação à aceitação da IA no contexto de eventos empresariais. Para este propósito, foi desenvolvido e testado um modelo conceptual que incorpora estas variáveis. Para validar o modelo, foram recolhidos dados através de um questionário partilhado com residentes do Reino Unido (n=152), que têm experiência com sistemas de IA. O Smart PLS SEM 4 foi utilizado para analisar os dados e testar as hipóteses. Os resultados indicam que todos os fatores examinados impactam significativamente as atitudes dos participantes, o que significa que todas as hipóteses são suportadas. Especificamente, a Presença Social e Autoeficácia Tecnológica influenciam positivamente a Empatia Percebida, que por sua vez afeta a Qualidade da Interação e a Força das Atitudes num ambiente de eventos corporativos. A qualidade de interação com IA também é um forte determinante para a força das atitudes. Esta pesquisa oferece uma visão empírica sobre as oportunidades, perspetivas e desafios relacionados com o uso de IA nos eventos corporativos e oferece implicações práticas para a introdução desta tecnologia na gestão de eventos. Adicionalmente, os resultados destacam o potencial da IA nesta indústria.por
dc.language.isoporpor
dc.rightsrestrictedAccesspor
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/por
dc.subjectInteligência artificial -- Artificial intelligencepor
dc.subjectSocial presencepor
dc.subjectTechnology self-efficacypor
dc.subjectPerceived empathypor
dc.subjectInteraction qualitypor
dc.subjectAttitude strengthpor
dc.subjectPresença socialpor
dc.subjectAutoeficácia tecnológicapor
dc.subjectEmpatia percebidapor
dc.subjectQualidade da interaçãopor
dc.subjectForça das atitudespor
dc.titleThe role of artificial intelligence self-efficacy and social presence on attitude strength: Events managementpor
dc.typemasterThesispor
dc.peerreviewedyespor
dc.identifier.tid203730860por
dc.subject.fosDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestãopor
thesis.degree.nameMestrado em Gestão de Hotelaria e Turismopor
dc.date.embargo2027-11-08-
dc.subject.jelZ31por
dc.subject.jelO33por
dc.subject.jel1Z Other special topicspor
dc.subject.jel1O Economic development, innovation, technological change, and growthpor
thesis.degree.departmentDepartamento de Marketing, Operações e Gestão Geralpor
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