Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/32722
Author(s): | Tudela, Matilde Sampaio e Castro |
Advisor: | Borges, Vera |
Date: | 5-Nov-2024 |
Title: | Micro Clima: Projeto cultural para crianças no Plano Nacional das Artes (2023-25) |
Reference: | Tudela, M. S. e C. (2024). Micro Clima: Projeto cultural para crianças no Plano Nacional das Artes (2023-25) [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/32722 |
Keywords: | Plano Nacional das Artes Estrutura cultural Arte -- Art Educação -- Education National Arts Plan Cultural structure |
Abstract: | Neste projeto dá-se a conhecer a atividade de uma estrutura cultural, o Micro Clima, e a
sua relação com o Plano Nacional das Artes. Mostra-se como um instrumento de políticas
públicas atua ao nível da arte e da educação, articulando estruturas locais e equipas das
artes com as escolas. A discussão é enriquecida com a contribuição de novas ideias para
as “periferias” fora da Grande Lisboa, em particular, no concelho de Cascais.
Em particular, o projeto aborda um tema que pode relacionar-se com o futuro dos jovens,
principalmente, no que toca à educação através da arte. Para o fazer, descreve-se a
estrutura cultural, Micro Clima, a sua missão, o seu trabalho e a forma como se interliga
com os objetivos do Plano Nacional das Artes (PNA). Utiliza-se uma abordagem de
“investigação-ação” (Byman, 2016), através da arte, a recolha de material, o
levantamento dos problemas que existem na educação com enfoque nas potencialidades
das artes. Aborda-se como podem as artes nas escolas contribuir para um maior
desenvolvimento cognitivo dos estudantes, as novas linguagens artísticas que são pouco
abordadas no 1º ciclo e quais são as suas potencialidades. É um projeto que procura
romper com as fronteiras e os preconceitos, para poder chegar a todos, de forma a
contribuir para as necessidades de todos, pela partilha e participação de todos,
desenvolvimento da criatividade e quebrar com as regras do nosso ensino que possam
estar ultrapassadas.
Concluiu-se que (i) a arte contribui para um conhecimento muito preciso na nossa vida,
que muitas das vezes é ignorado, ensina-nos a conhecer e estarmos abertos para novas
formas de ver o mundo. (ii) O projeto procura romper com as fronteiras e os preconceitos
para poder chegar aos estudantes, de forma a contribuir para as suas diferentes
necessidades, pela partilha, pela participação de todos e pelo desenvolvimento da
criatividade. (iii) O Plano Nacional das Artes (PNA) pode modificar a nossa educação e
sentido de comunidade e atua como uma “semente” para a “arte participativa”, no sentido
utilizado por François Matarasso (2019), e na forma como se pretende implementar com
a atuação de estruturas culturais, como o Micro Clima. This project aims to explore the activity of a cultural structure, Micro Clima, and its connection with the National Plan of Arts. It appears as an instrument of public policy that acts at the level of art and education, articulating local structures and arts teams with schools. The discussion is enriched with the contribution of new ideas for the “peripheries” outside to areas beyond Lisbon, in particularly in the municipality of Cascais. In particular, the project addresses a topic that can relate to the future of young people, especially when it comes to education through art. To do this, the cultural structure, Micro Clima, its mission, its work, and the way it interconnects with the objectives of the National Arts Plan (PNA) are described. A “research-action” (Bryman, 2016), through art, the collection of material, the survey of problems that exist in education with a focus on the potential of the arts. It discusses how the arts in schools can contribute to greater cognitive development of students, which new artistic languages are little covered at the primary school and what their potential is. It is a project that seeks to break down borders and prejudices, to be able to reach everyone, to contribute to everyone's needs, through everyone's sharing and participation, development of creativity and breaking with the rules of our teaching that may be outdated. It was concluded that (i) art contributes to very precise knowledge in our lives, which is often ignored, it teaches us to know and be open to new ways of seeing the world. (ii) The project seeks to break down borders and prejudices to reach students, to contribute to their different needs, through sharing, through the participation of everyone and through the development of creativity. (iii) The National Arts Plan (PNA) can modify our education and sense of community and acts as a “seed” for “participatory art”, in the sense used by François Matarasso (2019), and in the way it is intended to be implemented with the performance of cultural structures, such as Micro Clima. |
Department: | Departamento de História |
Degree: | Mestrado em Estudos e Gestão da Cultura |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Restricted Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_ matilde_castro_tudela.pdf Restricted Access | 12,68 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.