Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10071/32445
Autoria: Lei Pigui
Orientação: Pereira, Renato
Chen Xu
Data: 9-Jul-2024
Título próprio: Antecedents of business model innovation and their impact on firm performance in Chinese small and medium-sized enterprises
Referência bibliográfica: Lei Pigui (2023). Antecedents of business model innovation and their impact on firm performance in Chinese small and medium-sized enterprises [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/32445
Palavras-chave: Business model innovation
Antecedents
Firm performance
Chinese context
Modelo de negócios inovação
PME Pequenas e Médias Empresas -- SME Small and Medium Enterprises
Antecedentes
Desempenho da empresa
Contexto chinês
Resumo: Small and medium-sized enterprises (SMEs) are crucial drivers of economic growth, job creation, and innovation, contributing significantly to industries' diversification and competition. Business model innovation (BMI) is essential for SMEs to stay relevant, adapt to a dynamic business environment, and differentiate themselves. By rethinking and redesigning fundamental business components, SMEs can identify new revenue streams, explore untapped markets, and optimize resource allocation for long-term success in a rapidly evolving business landscape. This study explores the factors influencing BMI in SMEs in China and their impact on firm performance. There is a lack of comprehensive understanding of the antecedents of BMI and its effects on firm performance in SMEs. To bridge this gap, we systematically reviewed the literature, identifying internal and external antecedents influencing BMI and examining its relationship with firm performance. This thesis reveals the relationship between antecedents, BMI, and firm performance in SMEs. Several antecedents include proactive market orientation, strategic agility, dynamic capabilities, technological openness, technological turbulence, innovativeness, and market turbulence, which positively influence BMI. Responsive market orientation and organizational agility indirectly affect BMI. Technological turbulence imposes a significant positive moderating effect on technological openness, innovativeness, strategic agility, and dynamic capabilities in BMI. This research enhances our comprehension of the key drivers behind successful BMI in SMEs, offering valuable insights for theoretical contributions, practical implications, and identified research gaps.
As pequenas e médias empresas (PMEs) são impulsionadoras cruciais do crescimento económico, criação de emprego e inovação, contribuindo significativamente para a diversificação e competitividade industrial. A inovação de modelo de negócio (IMN) é essencial para que as PMEs se mantenham relevantes, se adaptem a um ambiente de negócios dinâmico e se diferenciem. Ao repensar e redesenhar componentes fundamentais do negócio, as PMEs podem identificar novas fontes de receita, explorar mercados inexplorados e otimizar a alocação de recursos para o sucesso de longo prazo num contexto em constante evolução. Este estudo explora os fatores que influenciam a IMN nas PMEs na China e o seu impacto no desempenho das mesmas. Identificámos uma falta de conhecimento sobre os antecedentes da IMN e seus efeitos no desempenho das empresas. Para preencher esta lacuna, realizámos uma revisão sistemática da literatura identificando antecedentes internos e externos. Esta tese revela a relação entre antecedentes, IMN e desempenho das empresas nas PMEs. Vários antecedentes, incluindo orientação pró-ativa de mercado, agilidade estratégica, capacidades dinâmicas, abertura tecnológica, turbulência tecnológica, inovação e turbulência de mercado, influenciam positivamente a IMN. A orientação de mercado reativa e a agilidade organizacional afetam indiretamente a IMN. A turbulência tecnológica impõe um efeito moderador positivo e significativo à abertura tecnológica, inovação, agilidade estratégica e capacidades dinâmicas das IMN. Esta pesquisa aprimora a nossa compreensão sobre os principais fatores por trás do sucesso da IMN nas PMEs, oferecendo informações valiosas para contribuições teóricas, implicações práticas e lacunas de pesquisa identificadas.
Designação do Departamento: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Designação do grau: Doutoramento em Gestão Empresarial Aplicada
Arbitragem científica: yes
Acesso: Acesso Aberto
Aparece nas coleções:T&D-TD - Teses de doutoramento

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