Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10071/32435
Autoria: He Xilin
Orientação: Costa, Renato
Ni Debing
Data: 8-Jul-2024
Título próprio: The trade-off between corporate social responsibility response and business innovation of state-owned enterprises in large-scale emergencies
Referência bibliográfica: He Xilin (2023). The trade-off between corporate social responsibility response and business innovation of state-owned enterprises in large-scale emergencies [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/32435
Palavras-chave: Environment
Trade-off
Performance
Strategy
LSE
CSR
Resumo: In early 2020, with the large-scale outbreak of COVID-19 in China, Chinese state-owned enterprises (SOEs) encountered challenges in finding a balance between their corporate social responsibility (CSR) practices and business innovation within their established strategic framework. Existing theories lack the relevant direct guidance and support for the specific management practices of SOEs under this unique situation. This study aims to offer an extended SCP (Surroundings-Conduct-Performance) model that aligns with how SOEs conduct their management practices to achieve better performance within this specific context. The findings aim to provide a theoretical basis for successful management practices for SOEs in this particular scenario. This study comprises three parts. Firstly, a comprehensive literature review was conducted in the fields of measures for dealing with large-scale emergencies (LSEs), corporate social responsibility (CSR), market-based and resource-based strategic views, and competitive advantage in fast-changing or volatile environments. Through in-depth interviews, four environmental variables and two performance variables were identified. Secondly, an extended SCP model for this study was proposed, using enterprise trade-off as a mediating variable between the environment and performance. Thirdly, a final questionnaire survey was conducted, resulting in the collection of 397 effective questionnaires. The model was validated through statistical data analysis using the partial least squares structural equation model. The extended SCP model proposed in this study, based on environmental variables, offers theoretical guidance for state-owned enterprises (SOEs) to implement specific management practices during large-scale emergencies (LSEs). Additionally, it sheds new light on similar cross-field research.
No início de 2020, o surto em grande escala de COVID-19 na China levou a que as empresas estatais chinesas encontrassem dificuldades em equilibrar as práticas de responsabilidade social e inovação dentro das suas estratégias empresariais. As teorias existentes carecem por isso de orientação direta e de apoio relevantes para uma boa gestão destas empresas estatais relativamente a esta situação específica. Este estudo está dividido em três partes. Em primeiro lugar foi realizada uma revisão abrangente de literatura nos domínios da gestão de situações ligadas a emergência em grande escala (EGE), responsabilidade social das empresas (RSE), visão estratégica baseada no mercado e nos recursos e, vantagem competitiva em ambientes de mercado voláteis ou em rápida mudança. Combinando esta análise com entrevistas, quatro aspetos de variáveis ambientais e, dois aspetos de variáveis de desempenho, analisados em separado. Em segundo lugar, foi proposto um modelo PCS para este estudo usando o trade-off empresarial de ambiente e desempenho como variável mediadora. Em terceiro lugar, foi realizada a análise de questionários, tendo sido recolhidos 397 questionários validados, sendo o modelo trabalhado através da análise estatística dos dados com base em equações estruturais de mínimos quadrados parciais. O modelo de PCS baseado em variáveis ambientais proposto neste estudo vem fornecer uma orientação teórica para que as empresas estatais realizem práticas específicas de gestão em casos de EGE, possibilitando também novas recomendações para estudos futuros, quer em termos de situações similares de investigação, ou situações em que se cruzem campos de investigação.
Designação do Departamento: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Designação do grau: Doutoramento em Gestão Empresarial Aplicada
Arbitragem científica: yes
Acesso: Acesso Aberto
Aparece nas coleções:T&D-TD - Teses de doutoramento

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