Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10071/32020
Autoria: Rodrigues, João Paulo Dias
Orientação: Sousa, Maria
Brochado, Ana
Data: 28-Mai-2024
Título próprio: Hospitality business analytics: Understanding analytics knowledge in hotel management
Referência bibliográfica: Rodrigues, J. P. D. (2023). Hospitality business analytics: Understanding analytics knowledge in hotel management [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/32020
Palavras-chave: Hospitalidade - -- Hospitality
Indústria hoteleira -- hotel industry
Hotel management
Business Intelligence
Tomada de decisão -- Decision making
Big data
Business analytics
Resumo: The hospitality sector is seeing a rise in the use of words like Business Analytics (BA), Business Intelligence (BI), and Big Data (BD) due to the expansion of data produced by all technologies utilized in a hotel. Using business analytics, hotel managers can learn more about their industry and make better decisions. The purpose of this study is to understand the sensibility and knowledge that final-year students and recent graduates, who are part of the hospitality labor market, have as acquired from universities that teach courses related to the tourism and hospitality industry. On the other hand, it also intends to understand the level of knowledge that administrations and top management of hotels in Portugal has about the use of analytical systems and whether they have qualified staff to handle and analyze the information coming from this type of analytical systems. To gather data from recent graduates or senior students as well as hotel managers, the research combines information from the literature review with documentation that was evaluated online, interviews with hotel managers, and the use of a questionnaire. The findings from the questionnaire, which inquired both hotel directors and finalist students who will enter the labor market or are currently working, were assessed, and analyzed in order to compare the knowledge of experts in the hotel sector with the knowledge of students graduating in this field.
O setor de hotelaria está a começar a usar conceitos como Business Analytics (BA), Business Intelligence (BI) e Big Data (BD) devido à expansão de dados produzidos por todas as tecnologias utilizadas num hotel. Através do BA, os gestores de hotéis podem aprender mais sobre seu setor e tomar melhores decisões. Neste contexto, o objetivo deste estudo é compreender a sensibilidade e o conhecimento que os alunos finalistas e recém-formados, que fazem parte do mercado de trabalho da hotelaria, têm adquirido em universidades que ministram cursos relacionados à indústria de turismo e hospitalidade. Por outro lado, pretende também perceber o nível de conhecimento que as administrações e a gestão de topo dos hotéis em Portugal têm sobre a utilização de sistemas analíticos e se dispõem de pessoal qualificado para tratar e analisar a informação proveniente deste tipo de sistemas analíticos. A fim de reunir dados de recém-formados ou estudantes seniores, bem como gestores de hotéis, a investigação combina uma revisão da literatura com documentação que foi analisada on-line, entrevistas com gestores de hotéis e a aplicação de um questionário aos estudantes. Os resultados do questionário foram analisados de forma a comparar o conhecimento dos especialistas do setor hoteleiro com o conhecimento dos estudantes que se formam nesta área.
Designação do Departamento: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Designação do grau: Doutoramento em Gestão do Turismo
Arbitragem científica: yes
Acesso: Acesso Restrito
Aparece nas coleções:T&D-TD - Teses de doutoramento

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