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dc.contributor.advisorFalcão, Pedro Miguel Ribeiro de Almeida Fontes-
dc.contributor.authorSousa, Moisés Alejandro Castro de-
dc.date.accessioned2024-05-22T13:27:57Z-
dc.date.available2024-05-22T13:27:57Z-
dc.date.issued2024-04-30-
dc.date.submitted2024-04-
dc.identifier.citationSousa, M. A. C. de (2024). Balanced scorecard as a strategic management tool: The case of Hierro Casa 2000, C.A. [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/31753por
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10071/31753-
dc.description.abstractNowadays, the Balanced Scorecard assumes a prominent role in strategy and performance measurement. This is the consequence of the wide implementation of this methodology, which was presented in 1992. This project aims to design and implement a balanced scorecard (BSC) for Hierro Casa 2000, C.A., a Venezuelan company that sells construction materials. The BSC will help the company translate its mission and vision into four perspectives: financial, customer, internal processes, and learning and growth. And, to achieve this purpose, the following steps were taken: an internal and external environment study of the company; critical success factors were identified; the mission, vision and goals were analyzed and improved; the most suitable performance indicators to evaluate the performance of the company were selected and the best strategic initiatives to achieve the intended objectives were defined. Action plans for the selected strategies are -also- proposed, and the feasibility and limitations of the BSC implementation are evaluated. A qualitative methodology was also used to conduct the research, supported on a case study. In practice the value of this study is the conception of a BSC that reorganizes and clarifies both the strategy and the objectives of a company as well as helping the company communicate these to everyone in the organization. Out of this study, the conclusion is that the importance attributed to the productive aspects of the company in question influences in a decisive way the final model, which ends up assuming a more operational character than the one foreseen in literature.por
dc.description.abstractHoje em dia, o Balanced Scorecard assume um papel de destaque na estratégia e na medição de desempenho. Esta é a consequência da ampla implementação desta metodologia, que foi apresentada em 1992. Este projeto visa conceber e implementar um balanced scorecard (BSC) para a Hierro Casa 2000, C.A., uma empresa venezuelana que vende produtos de construção. O BSC ajudará a empresa a traduzir a sua missão e visão em quatro perspetivas: financeira, cliente, processos internos e aprendizagem e crescimento. E, para alcançar este propósito, foram tomados os seguintes passos: um estudo do ambiente interno e externo da empresa; foram identificados os fatores críticos de sucesso; a missão, a visão e os objetivos foram analisados e melhorados; foram selecionados os indicadores de desempenho mais adequados para avaliar o desempenho da empresa e foram definidas as melhores iniciativas estratégicas para alcançar os objetivos pretendidos. Também são propostos planos de ação para as estratégias selecionadas, e são avaliadas a viabilidade e as limitações da implementação do BSC. Foi utilizada uma metodologia qualitativa para realizar a pesquisa, apoiada num estudo de caso. Na prática, o valor deste estudo é a conceção de um BSC que reorganiza e clarifica tanto a estratégia como os objetivos de uma empresa, bem como ajuda a empresa a comunicá-los a todos na organização. Deste estudo, conclui-se que a importância atribuída aos aspetos produtivos da empresa em questão influencia de forma decisiva o modelo final, que acaba por assumir um caráter mais operacional do que o previsto na literatura.por
dc.language.isoengpor
dc.rightsopenAccesspor
dc.subjectBalanced Scorecard --por
dc.subjectPME Pequenas e Médias Empresas -- SME Small and Medium Enterprisespor
dc.subjectAvaliação do desempenho -- Performance evaluationpor
dc.subjectMissionpor
dc.subjectVisão -- Visionpor
dc.subjectMissãopor
dc.titleBalanced scorecard as a strategic management tool: The case of Hierro Casa 2000, C.A.por
dc.typemasterThesispor
dc.peerreviewedyespor
dc.identifier.tid203608518por
dc.subject.fosDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestãopor
thesis.degree.nameMestrado em Gestão Internacionalpor
dc.subject.jelL64por
dc.subject.jelM10por
dc.subject.jelM14por
dc.subject.jel1L Industrial organizationpor
dc.subject.jel1M Business administration and business economics - Marketing - Accounting - Personnel economicspor
thesis.degree.departmentDepartamento de Marketing, Operações e Gestão Geralpor
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