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dc.contributor.advisorPereira, Leandro Luís Ferreira-
dc.contributor.authorDias, Marina Lourenço Nunes-
dc.date.accessioned2024-02-14T14:41:50Z-
dc.date.available2024-02-14T14:41:50Z-
dc.date.issued2023-12-20-
dc.date.submitted2023-09-
dc.identifier.citationDias, M. L. N. (2023). How pricing strategy definition and implementation can work as a value driver for retail organizations: A systematic literature review [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/31002por
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10071/31002-
dc.description.abstractIn times of uncertainty and inflation it becomes fundamental for retail organizations to develop knowledge on how to leverage value. The pricing area is not only connected with financial and operational results, but also with brand awareness and perception, therefore it becomes crucial to study how it can contribute to drive value for an organization. The current investigation aims to study how pricing strategy definition and implementation can work as a value driver for retail organizations. By applying Systematic Literature Review and Bibliometric Analysis as the support methodologies to the investigation, it was possible to identify five clusters that are connected to value streams of pricing strategy definition and implementation: Internal business Management, E-commerce Retail, Consumer Behavior, External environment and Marketing Strategy and Advertising. Through detailed clusters analysis, different value streams are acknowledged. This value streams are related to business performance (special focus given to profitability); consumer price and quality perception; competitor landscape and positioning; impact of technology and planning, and results from marketing actions correlated to pricing that can contribute to value perception of products and to customer trust. Further investigation will be interesting to assess and quantify the impacts of the value outcomes of pricing strategy definition and implementation. This cannot only influence the scope of retailers in investing in a pricing area as well as determine the positioning a certain retailer may have within the market.por
dc.description.abstractEm tempos de incerteza e inflação é fundamental que as empresas de retalho disponham de conhecimento que lhes permita alavancar valor. Sendo a área de definição de preços uma área com direta conexão não só a resultados operacionais e financeiros, mas também a perceção de marca, torna-se relevante perceber o contributo da mesma no sentido de geração de valor. O presente trabalho, pressupõe estudar como é que a formulação e implementação de estratégias de pricing podem aportar valor a uma empresa na indústria do retalho. Através de revisão sistemática de literatura e utilizando metodologia de análise bibliométrica, foi possível identificar cinco clusters que estão relacionados com o valor da definição e implementação de estratégias de pricing: Gestão Interna do negócio, Comércio Eletrónico, Comportamento do Consumidor, Envolvência Externa e Estratégia de Marketing. A análise detalhada dos clusters permite identificar correntes de valor. Estas correntes focam-se na performance de negócio (foco na rentabilidade), perceção de preço e qualidade por parte do consumidor, ambiente concorrencial, impacto da tecnologia como fonte de valor e resultados de ações de marketing que contribuem para a perceção de valor de produtos e para confiança dos clientes. Futura investigação será interessante no sentido da avaliação e quantificação dos impactos associados ao valor da definição e implementação de estratégia de pricing. Estes inputs poderão não só influenciar a forma como reta lhistas definem o seu investimento na área de pricing, assim como a definição do seu posicionamento no mercado.por
dc.language.isoengpor
dc.rightsopenAccesspor
dc.subjectPricingpor
dc.subjectPreços -- Pricespor
dc.subjectRetailpor
dc.subjectValor -- Valuepor
dc.subjectStrategypor
dc.subjectRetalhopor
dc.subjectEstratégiaspor
dc.titleHow pricing strategy definition and implementation can work as a value driver for retail organizations: A systematic literature reviewpor
dc.typemasterThesispor
dc.peerreviewedyespor
dc.identifier.tid203479939por
dc.subject.fosDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestãopor
thesis.degree.nameMestrado em Gestão de Empresaspor
iscte.subject.odsEducação de qualidadepor
iscte.subject.odsTrabalho digno e crescimento económicopor
iscte.subject.odsIndústria, inovação e infraestruturaspor
thesis.degree.departmentDepartamento de Marketing, Operações e Gestão Geralpor
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