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dc.contributor.advisorSilva, Ana Luísa Junça da-
dc.contributor.authorFaria, Catarina Pestana-
dc.date.accessioned2024-02-07T11:05:48Z-
dc.date.available2024-02-07T11:05:48Z-
dc.date.issued2023-12-13-
dc.date.submitted2023-10-
dc.identifier.citationFaria, C. P. (2023). The impact of the onboarding program on the satisfaction and well-being of employees [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/30900por
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10071/30900-
dc.description.abstractThis study used relational cohesion theory to analyse the impact of the organizational socialization process tactics in the engagement and well-being of new employees, through the mediation of relational factors such as perceived organizational support and on-the-job embeddedness. Based on a context of a shared services centre company, of the chemical industry, it was proposed to study the relationship between newcomers and the Onboarding Program and its impact on well-being and engagement, through a quantitative methodology, whose data was collected via two online surveys applied to a sample of 72 participants that have joined the company between January and April of 2023 and completed the organizational process of integration. The results demonstrated to be aligned with the current literature and the proposed hypothesis, revealing perceived organizational support and on-the-job-embeddedness are positively influenced by socialization tactics, which will create bigger engagement and therefore, greater well-being on employees. This study allows to demonstrate the theorical but mainly practical importance of a thoughtful choice of socialization tactics that allow for the organization to accomplish its goals and benefit from involvement and engagement from its new employees, which will allow for the achievement of higher levels of individual and organizational well-being.por
dc.description.abstractO presente estudo usou a teoria da coesão relacional para analisar o impacto das táticas do processo de socialização organizacional no engagement e bem-estar dos novos colaboradores, através da mediação de fatores relacionais como a perceção de suporte organizacional e embeddedness no trabalho. Com base num contexto de uma empresa de centro de serviços partilhados, da indústria química, foi proposto estudar a relação dos novos colaboradores com o Programa de Onboarding e o seu impacto no bem-estar e engagement, através de uma metodologia quantitativa, cujos dados foram recolhidos através de dois questionários online e aplicados a uma amostra de 72 participantes, que tinham entrado na empresa entre Janeiro e Abril de 2023 e completado o programa organizacional de integração. Os resultados demonstraram estar de acordo com o estado de arte atual e com as hipóteses propostas, tendo evidenciado que a perceção de suporte organizacional e embeddedness no trabalho são positivamente influenciados pelas táticas de socialização o que, por sua vez, irá gerar maior engagement e consequentemente maior bem-estar nos colaboradores. Este estudo permite demonstrar as implicações teóricas, mas principalmente práticas da importância de uma escolha ponderada de táticas de socialização que permitam a organização atingir os seus objetivos e tirar partido do envolvimento e engagement dos seus novos colaboradores, que permitirá obter também um maior nível de bem-estar individual e organizacional.por
dc.language.isoengpor
dc.rightsopenAccesspor
dc.subjectSocialização organizacional -- Organizational socializationpor
dc.subjectOnboardingpor
dc.subjectPerceived organizational supportpor
dc.subjectOn-the-job embeddednesspor
dc.subjectEngagementpor
dc.subjectBem-estar -- Well-beingpor
dc.subjectPerceção de suporte organizacionalpor
dc.subjectEmbeddedness no trabalhopor
dc.titleThe impact of the onboarding program on the satisfaction and well-being of employeespor
dc.typemasterThesispor
dc.peerreviewedyespor
dc.identifier.tid203473086por
dc.subject.fosDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestãopor
thesis.degree.nameMestrado em Gestãopor
dc.subject.jelO15por
dc.subject.jelI31por
dc.subject.jel1O Economic development, innovation, technological change, and growthpor
dc.subject.jel1I Health, education, and welfarepor
thesis.degree.departmentDepartamento de Marketing, Operações e Gestão Geralpor
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