Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10071/30885
Autoria: Kau, Emily Luisa
Orientação: Baltasar, Ana Patrícia Pereira Duarte
Data: 21-Dez-2023
Título próprio: Are employee-focused CSR practices promoting psychological well-being at work? The mediating role of perceived organizational support in a comparison study of affective and psychological well-being of employees
Referência bibliográfica: Kau, E. L. (2023). Are employee-focused CSR practices promoting psychological well-being at work? The mediating role of perceived organizational support in a comparison study of affective and psychological well-being of employees [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/30885
Palavras-chave: Responsabilidade social das empresas -- Corporate social responsibility
Psychological well-being
Affective well-being
Perceived organizational support
Personnel management
Bem-estar psicológico
Bem-estar afetivo
Perceção de suporte organizacional
Gestão de pessoal
Resumo: Initially, the commitment to socially responsible practices in running a business has been primarily aligned to ensure economic performance by addressing issues regarding external stakeholders. The focus of corporate social responsibility (CSR) practices has then gradually shifted to internal stakeholders, namely employees. Thereby, previous research determined several favorable employee outcomes predicted by an adequate implementation of CSR practices in organizations including higher levels of organizational commitment, organizational identification or well-being. Since well-being at work has been usually determined by moods and emotional states in form of positive and negative affect, little attention was paid to employees’ deeper-rooted psychological well-being in the context of employee-focused CSR activities. Given that employees perceive CSR practices in terms of the extent to which they feel being taken care of and supported, it is not only of interest to examine the general potential impact of CSR practices on employees' psychological well-being compared to affective well-being, but also whether perceived organizational support acts as a mediator. A survey with 150 participants was conducted, assessing employees’ affective and psychological well-being and their perceptions of the support and the CSR activities of their organizations. Evidence was found that employees’ perceptions of their organization’s CSR practices positively influence their psychological and affective well-being and that perceived organizational support mediates those relationships. Consequently, CSR practices not only tend to take positive effect on employees’ affectional sates but also guide their psychological consciousness serving as a powerful tool to increase employees' affective and psychological well-being.
O compromisso para com práticas socialmente responsáveis na gestão de uma empresa foi principalmente alinhado para garantir o desempenho económico, abordando questões relativas às partes interessadas externas. O enfoque das práticas de responsabilidade social das empresas (RSE) deslocou-se então gradualmente para as partes interessadas internas, nomeadamente os trabalhadores. Assim, investigações anteriores determinaram vários resultados favoráveis para os trabalhadores, previstos por uma implementação adequada das práticas de RSE nas organizações, incluindo níveis mais elevados de bem-estar. Uma vez que o bem-estar no trabalho tem sido geralmente determinado por estados de espírito e emocionais sob a forma de afetos positivos e negativos, pouca atenção foi dada ao bem-estar psicológico mais profundo dos trabalhadores no contexto das atividades de RSE centradas nos trabalhadores. Dado que os trabalhadores percecionam as práticas de RSE em termos da medida em que se sentem cuidados e apoiados, não só é interessante examinar o potencial impacto geral das práticas de RSE no bem-estar psicológico dos trabalhadores em comparação com o bem-estar afetivo, como se o apoio organizacional percebido atua como mediador. Foi realizado um inquérito com 150 participantes. Verificou-se que as perceções dos trabalhadores sobre as práticas de RSE da sua organização influenciam positivamente o seu bem-estar psicológico e afetivo e que o apoio organizacional percebido medeia essas relações. Consequentemente, as práticas de RSE não só tendem a ter um efeito positivo nos estados afetivos dos trabalhadores, como também orientam a sua consciência psicológica, servindo como uma ferramenta poderosa para aumentar o bemestar afetivo e psicológico dos trabalhadores.
Designação do Departamento: Departamento de Recursos Humanos e Comportamento Organizacional
Designação do grau: Mestrado em Gestão de Recursos Humanos e Consultadoria Organizacional
Arbitragem científica: yes
Acesso: Acesso Restrito
Aparece nas coleções:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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