Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10071/30875
Autoria: Ou Weiyan
Orientação: José António, Nelson
Data: 23-Out-2023
Título próprio: Quality assurance of transnational higher education cooperation: The case of Chinese-foreign cooperation in running schools
Referência bibliográfica: Weiyan Ou (2023). Quality assurance of transnational higher education cooperation: The case of Chinese-foreign cooperation in running schools [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/30875
Palavras-chave: CFCRS
Quality assurance
Transnational higher education
CUSE
Garantia de qualidade
Educação superior transnacional
Resumo: Chinese foreign Cooperation in Running Schools (CFCRS) is shifting from an extensive development stage characterized by scale expansion to a stage with quality at its core, in which quality management plays a vital role. However, the quality of Chinese foreign cooperative education is currently uneven and despairing mainly due to the absence of a quality assurance and evaluation system. From the perspective of the stakeholder theory and employing a qualitative approach, this is the problem that this thesis aims to address by developing an analytical framework and identifying the factors that influence the quality of CFCRS and its assurance. Data were collected in different stages. First, a questionnaire was administered to 26 CFCRS management experts in two rounds using the Delphi technique of expert consultation with the purpose of identifying the key stakeholders to be involved in the quality assurance system of CFCRS and to design semi structured interviews to be addressed to them. Then, the case study method was adopted for in depth understanding of the problem. The interviews were complemented with document analysis and a multi stakeholder quality assurance framework for CFCRS was constructed attempting to explain three aspects: who the subject of the assurance is, how and what to assure. Results show that the top six core stakeholders of CFCRS are national government/ministries/ accreditation agencies; host municipalities (local government authorities); partners; senior university management (the dean’s team, general board, council of deans); students; and teaching/research staff. Secondly, to build a quality assurance mechanism conducive to stakeholder participation, four factors play an important role: (1) the construction of quality culture; (2) the establishment of trust; (3) communication, cooperation, and engagement among stakeholders; (4) cross cultural management. Finally, during the whole process of input process output of educational resources, three main issue s need to be considered: 1) the input of education resources should highlight the level of internationalization; (2) the education process should focus on management services and communication support; (3) the evaluation of education output needs to be emphasized.
Após um intenso período de expansão em larga escala, a Cooperação Universitária Sino Estrangeira (CUSE) está agora a centrar se na preocupação com a qualidade. Contudo, esta é desigual e nem sempre corresponde ao desejado, e uma das razões para que tal aconteça é a falta de um sistema de avaliação e garantia da qualidade. Com base na teoria dos “stakeholders” e utilizando uma abordagem qualitativa, esta tese pretende contribuir para a resolução deste problema através da identificação e análise dos fatores que influenciam a qualidade e a sua avaliação no âmbito específico da CUSE. A recolha de dados para a realização de entrevistas fez se através de um questionário a 26 peritos envolvidos na gestão de projetos deste tipo de cooperação utilizando a técnica Delphi. De seguida adoptou-se o método de estudo de caso para se entender as p reocupações dos “stakeholders” e como envolve-los no desenvolvimento de um sistema de avaliação da qualidade. Para tal foi feita análise documental e entrevistas semiestruturadas com “stakeholders” chave. Este estudo permitiu conceber um quadro analítico para garantia e avaliação da qualidade da CUSE envolvendo múltiplos “stakeholders” e procurando explicar três aspetos: quais os sujeitos da garantia, como e o que garantir. Os resultados mostram que existem seis “stakeholders” principais na CUSE: governos nacionais/ministérios/agências de acreditação, autoridades locais, universidades parceiras, gestão dos programas, alunos e docentes. Em segundo lugar, na construção de um mecanismo de garantia de qualidade com a participação dos “stakeholders” são necessários quatro fatores: (1) uma cultura de qualidade; (2) o estabelecimento de confiança; (3) comunicação, cooperação e compromisso dos “stakeholders” ; e (4) gestão transcultural. Finalmente, no que respeita aos recursos educacionais a CUSE deve focar se (1) no nível de internacionalização; (2) no apoio à comunicação e serviços de gestão; e (3) na avaliação dos resultados da educação.
Designação do Departamento: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Designação do grau: Doutoramento em Gestão Empresarial Aplicada
Arbitragem científica: yes
Acesso: Acesso Restrito
Aparece nas coleções:T&D-TD - Teses de doutoramento

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