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dc.contributor.advisorVelez, Maria João Perdigão-
dc.contributor.authorBotelho, Beatriz da Cruz-
dc.date.accessioned2024-01-30T12:27:06Z-
dc.date.available2024-01-30T12:27:06Z-
dc.date.issued2023-12-20-
dc.date.submitted2023-10-
dc.identifier.citationBotelho, B. da C. (2023). Why it is so difficult to retain and maintain talent in hospitality and tourism organizations [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/30685por
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10071/30685-
dc.description.abstractThis dissertation focuses on tourism and hotel organizations and, consequently, on the people who work or have worked in them, in order to understand why it is so difficult to keep and retain talent in these organizations. The main objective is to better understand the reality of this challenge that these organizations face - both from a labor perspective through current or former professionals in the field, as well as from an organizational perspective - by giving these people a voice and getting to know their experiences, opinions, suggestions, and any other relevant information that they may share with the study. A qualitative study was carried out in which 16 people took part (current and former professionals) of different ages, genders, academic levels/degrees, with different years of experience and also, although all related to the tourism and hotel industry, from different functions: from chef, waiter, hotel manager, room maid, tour guide, hotel receptionist, to bartender and head barman. The main results proved and reinforced not only some of the existing characteristics and gaps in these industries that have been nurtured over several years by the corresponding organizations without major changes and which continue to cause dissatisfaction among their professionals, but also the difficulty the sectors currently face in hiring qualified labor available on the market that is willing to work (which is why immigration is seen as a quick fix for organizations), as well as a lack of investment in workers' training, careers and salary conditions.por
dc.description.abstractA presente dissertação foca-se na temática das organizações turísticas e hoteleiras e consequentemente, nas pessoas que nelas trabalham ou trabalharam, em prol de compreender o porquê de ser tão difícil manter e reter talento nestas organizações. O principal objetivo passa por compreender melhor a realidade deste desafio que estas organizações enfrentam – tanto numa visão trabalhista através de atuais ou, ex-profissionais na área bem como, organizacional – dando voz a estes elementos e, conhecendo as suas experiências, opiniões, sugestões e outras eventuais relevantes partilhas para o estudo. Deste modo, foi realizado um estudo qualitativo, onde participaram 16 pessoas (atuais e ex-profissionais) de diferentes idades, géneros, níveis/graus académicos, com diferentes anos de experiência e também, embora todos relacionados com a indústria turística e hoteleira, de diferentes funções: desde chef de cozinha, empregado de mesa, diretor de hotel, empregada de quartos, guia turístico, rececionista de hotel, até barman e chefe de bar. Os principais resultados comprovaram e reforçaram não só algumas das características e lacunas existentes nestas indústrias que têm sido alimentadas ao longo de vários anos pelas organizações correspondentes sem grandes mudanças e que, continuam a provocar insatisfação pelos seus profissionais, como também, a dificuldade que os setores enfrentam atualmente em contratar mão de obra qualificada disponível no mercado que esteja disposta a trabalhar (sendo por isso, a imigração vista como uma solução rápida para as entidades), bem como, falta de investimento na formação, carreira e condições salariais dos trabalhadores.por
dc.language.isoengpor
dc.rightsopenAccesspor
dc.subjectIndústria do turismo -- Tourismpor
dc.subjectEconomic impact of tourismpor
dc.subjectHospitality and tourism organizationspor
dc.subjectService-orientedpor
dc.subjectImpacto económico do turismopor
dc.subjectOrganizações turísticas e hoteleiraspor
dc.subjectServiço orientado ao clientepor
dc.titleWhy it is so difficult to retain and maintain talent in hospitality and tourism organizationspor
dc.typemasterThesispor
dc.peerreviewedyespor
dc.identifier.tid203465440por
dc.subject.fosDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestãopor
thesis.degree.nameMestrado em Gestão de Recursos Humanos e Consultadoria Organizacionalpor
thesis.degree.departmentDepartamento de Recursos Humanos e Comportamento Organizacionalpor
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