Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10071/30522
Autoria: Yao Shufang
Orientação: Ma Shaozhuang
Data: 4-Jul-2023
Título próprio: Understanding China's "performance appraisal system" of tertiary public hospitals and its implementation effects: An empirical study based on stakeholder theory and the balanced scorecard
Referência bibliográfica: Yao Shufang (2023). Understanding China's "performance appraisal system" of tertiary public hospitals and its implementation effects: An empirical study based on stakeholder theory and the balanced scorecard [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/30522
ISBN: 978-989-781-909-4
Palavras-chave: Stakeholder theory
Balanced Scorecard --
Public hospitals in China
Hospital performance appraisal
Teoria de stakeholder
Avaliação de desempenho hospitalar
Hospitais públicos na China
Resumo: In 2019, the General Office of China’s State Council issued the “Opinions on Strengthening the Performance Appraisal of Tertiary Public Hospitals” (referred to as the “National Appraisal”). This study aims to analyze to what extent the “National Appraisal” system balances the interests of key stakeholders of public hospitals in China and what changes and challenges its implementation has brought to hospitals. Guided by stakeholder theory and the balanced scorecard, the key stakeholders of China’s public hospitals were identified through two rounds of consultations with experts (the Delphi method) (N1 = 46, N2 = 29), the “National Appraisal” data of three hospitals between 2018 and 2020 were analyzed, and semi-structured interviews (N = 41) were conducted with key stakeholders of the three hospitals. The results show that: (1) the key stakeholders include patients, hospital managers, clinician, health authorities, and the public, while the “National Appraisal” indicators only cover the first four types; (2) The “National Appraisal” indicators for the four key stakeholders are unbalanced, including insufficient indicators to address the interests of clinicians and absence of indicators to evaluate health authorities. (3) The “National Appraisal” has played a positive role in guiding hospitals to prioritize patients’ interests, to clarify the hospitals’ positioning, to value the quality of healthcare services, and to develop information technology, amongst others. This study puts forward suggestions for implementing the “National Appraisal” and optimizing its indicators by constructing a balanced scorecard performance management framework based on the stakeholder theory, and by establishing a feedback and support mechanism for hospitals.
O gabinete do Conselho de Estado da China emitiu, em 2019, um conjunto de “Pareceres sobre o Fortalecimento da Avaliação de Desempenho dos Hospitais Públicos Terciários” (conhecidos como “Avaliação Nacional”). Este estudo tem como objetivo analisar se o sistema de “Avaliação Nacional” considera de forma equilibrada os interesses dos principais stakeholders dos hospitais públicos e que mudanças e desafios a sua implementação trouxe para os hospitais. Tendo por base a teoria de stakeholders e o balanced scorecard, identificaram-se os principais stakeholders dos hospitais públicos da China através da realização de duas rondas de consultas a especialistas (método Delphi) (N1=46, N2=29), analisaram-se os dados da “Avaliação Nacional” de três hospitais entre 2018 e 2020, e realizaram-se entrevistas semiestruturadas (N=41) com os principais stakeholders dos três hospitais. Os resultados mostram que: (1) os principais stakeholders dos hospitais públicos incluem pacientes, administradores hospitalares, médicos, autoridades governamentais de saúde e o público em geral, enquanto os indicadores da “Avaliação Nacional” envolvem apenas os primeiros quatro tipos; (2) os indicadores da “Avaliação Nacional” para os quatro tipos de principais stakeholders são desequilibrados, havendo um déficit de indicadores para atender aos interesses dos médicos e uma ausência de indicadores para avaliar as autoridades governamentais de saúde; (3) a “Avaliação Nacional” tem desempenhado um papel positivo na orientação dada aos hospitais ao nível da priorização dos interesses dos pacientes, no esclarecimento do posicionamento funcional dos hospitais, na valorização da qualidade dos serviços de saúde, no desenvolvimento de tecnologias de informação, entre outros. Este estudo apresenta sugestões para a implementação da “Avaliação Nacional” e a otimização dos seus indicadores, construindo uma estrutura de gestão de desempenho do balanced scorecard com base na teoria de stakeholders e estabelecendo um mecanismo de feedback e de apoio para os hospitais.
Designação do Departamento: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Designação do grau: Doutoramento em Gestão Empresarial Aplicada
Arbitragem científica: yes
Acesso: Acesso Restrito
Aparece nas coleções:T&D-TD - Teses de doutoramento

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