Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/30488
Author(s): | Cristina, Daniela Pereira |
Advisor: | Mendes, Pedro Alexandre Aguiar Botelho, Pedro Viana |
Date: | 28-Nov-2023 |
Title: | Integração da estação na cidade |
Reference: | Cristina, D. P. (2023). Integração da estação na cidade [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/30488 |
Keywords: | Estação de comboio Linha férrea Permeabilidade Requalificação urbana -- Urban requalification Espaço público Caldas da Rainha Train station Railway line Permeability Public space |
Abstract: | A Linha do Oeste, no passado, impulsionou o crescimento de Caldas da Rainha, mas hoje age como uma barreira divisória na cidade. Espera-se que as futuras obras de eletrificação, planejadas no âmbito do PNI2030, revitalizem a ferrovia a nível nacional. Neste contexto, este estudo visa integrar a estação à cidade, criando uma nova centralidade para superar as descontinuidades urbanas.
Realizou-se uma análise à cidade, da qual se desenvolveu uma estratégia de intervenção. Foi feita uma investigação sobre articulação urbana e exemplos arquitetónicos que resolvessem as problemáticas encontradas, assim como experimentos práticos com desenhos e maquetes que conduziram à solução final apresentada.
O resultado inclui um conjunto de intervenções que estabelecem uma conexão contínua do centro histórico à estação e às áreas menos atraentes, a fim de melhorar o funcionamento da cidade.
Essas soluções podem ser aplicadas em outras cidades portuguesas, abordando problemas urbanos contemporâneos, como a integração da estação com a cidade, redução do impacto do automóvel, melhoria dos espaços públicos e aumento da vegetação, para atender às necessidades associadas às mudanças climáticas. The “linha do Oeste”, in the past, contributed to the growth of Caldas da Rainha, but today it acts as a dividing barrier in the city. It is expected that future electrification works, planned under the PNI2030, will revitalize the railway at the national level. In this context, this study aims to integrate the station with the city, creating a new centrality to overcome urban discontinuities. An analysis of the city was conducted, from which a intervention strategy was developed. Research on urban articulation and architectural examples that addressed the identified issues was undertaken, along with practical experiments involving drawings and models that led to the final solution presented. The outcome comprises a series of interventions that establish a continuous connection from the historic center to the station and less attractive areas, with the goal of enhancing the city’s functionality. These solutions can be applied in other Portuguese cities, tackling contemporary urban issues such as station-city integration, reducing the impact of automobiles, improving public spaces, and increasing greenery to meet the needs associated with climate change. |
Department: | Departamento de Arquitetura e Urbanismo |
Degree: | Mestrado Integrado em Arquitetura |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_daniela_pereira_cristina_a.pdf | vertente teórica | 37,5 MB | Adobe PDF | View/Open |
master_daniela_pereira_cristina_b.pdf | vertente gráfica | 15,64 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.