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dc.contributor.advisorSantos, Nuno Duarte Fialho Sanches Borges dos-
dc.contributor.advisorVaz, Rui-
dc.contributor.authorCunha, Andreia Filipe Correia-
dc.date.accessioned2024-01-17T11:32:23Z-
dc.date.issued2023-12-14-
dc.date.submitted2023-12-
dc.identifier.citationCunha, A. F. C. (2023). Perceptions of Portuguese exporting companies on free trade agreements between the EU and third countries: The case of footwear, wine, textiles, molds and automotive sectors for Canada, UK, Mexico and Japan [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/30431por
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10071/30431-
dc.description.abstractGiven economic globalization and the lowering of barriers, improving export performance is one of companies' top priorities and a key determinant of effective economic growth. This research presents a literature review that addresses the concept of Free Trade Agreements (FTAs) and the different types of agreements. It also characterizes the sectors of footwear, wine, textiles, molds, and automotive. Regarding the research procedure, quantitative and qualitative data were collected from a sample of companies that export to Canada, Japan, Mexico, and the United Kingdom, belonging to the sectors of footwear, wine, textiles, molds, and automotive (N=59). Regarding the research procedure, data were collected in a quantitative study from a sample of companies that export to Canada, Japan, Mexico, and the United Kingdom within the footwear, wine, textiles, molds, and automotive sectors (N=59). The research analysis, utilizing the Chi-Square independence test, assessed the use of Free Trade Agreements (FTAs) and the motivating factors. Remarkably, "Reduction or elimination of customs tariffs" and "Improved trade opportunities" emerged as the primary motivations. The research also explored the significance of FTAs for these companies, their familiarity with them, and the challenges they faced in leveraging these agreements.por
dc.description.abstractDado a globalização económica e com a diminuição das barreiras, melhorar a performance das exportações é uma das maiores prioridades das empresas e um determinante para um eficaz crescimento da economia. Esta investigação apresenta uma revisão de literatura que aborda o conceito de Acordos de Comércio Livre (ACL) e os diferentes tipos de acordos. Além disso, caracteriza os setores do calçado, vinho, têxteis, moldes e automóvel. Relativamente ao procedimento de investigação foram recolhidos dados num estudo quantitativo de uma amostra de empresas que exportam para o Canadá, Japão, México e Reino Unido, pertencendo aos setores do calçado, vinho, têxteis, moldes e automóvel (N=59). A análise de pesquisa, utilizando o teste de independência do Qui-Quadrado, avaliou a utilização de Acordos de Comércio Livre (ACL) e os fatores motivadores. Notavelmente, “Redução ou eliminação de tarifas aduaneiras” e “Melhores oportunidades de comércio” surgiram como as principais motivações. A pesquisa também explorou a importância dos ACL para essas empresas, a sua familiaridade e os desafios enfrentados ao aproveitar esses acordos.por
dc.language.isoengpor
dc.rightsopenAccess-
dc.subjectFree trade agreements (FTAs)por
dc.subjectExportspor
dc.subjectEuropean Unionpor
dc.subjectFactorspor
dc.subjectBarrierspor
dc.subjectAcordos de comércio livrepor
dc.subjectExportaçõespor
dc.subjectUnião Europeiapor
dc.subjectFactorespor
dc.subjectBarreiraspor
dc.titlePerceptions of Portuguese exporting companies on free trade agreements between the EU and third countries: The case of footwear, wine, textiles, molds and automotive sectors for Canada, UK, Mexico and Japanpor
dc.typemasterThesispor
dc.peerreviewedyespor
dc.identifier.tid203445481por
dc.subject.fosDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestãopor
thesis.degree.nameMestrado em Métodos Analíticos para Gestãopor
dc.date.embargo2024-12-13-
iscte.subject.odsTrabalho digno e crescimento económicopor
iscte.subject.odsIndústria, inovação e infraestruturaspor
iscte.subject.odsParcerias para a implementação dos objetivospor
dc.subject.jelF13por
dc.subject.jelF10por
dc.subject.jelF14por
dc.subject.jel1F International economicspor
thesis.degree.departmentDepartamento de Métodos Quantitativos para Gestão e Economiapor
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