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dc.contributor.advisorSantos, Maria Conceição-
dc.contributor.advisorCassar, George-
dc.contributor.authorLozano, Marisol Ley-
dc.date.accessioned2023-12-28T14:37:26Z-
dc.date.available2023-12-28T14:37:26Z-
dc.date.issued2023-09-21-
dc.date.submitted2023-08-
dc.identifier.citationLozano, M. L. (2023). Residents' perceptions of social benefits and costs of the Oktoberfest festival in Munich [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/30138por
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10071/30138-
dc.description.abstractThe Oktoberfest festival is an event that attracts, every year, millions of visitors. Local residents, domestic and international visitors gather to enjoy the world’s largest folk festival. This study intends to analyse how the host city residents’ perceptions regarding the social benefits and costs that the festival brings are related to their subjective well-being, framed by both the place and the festival attachment, as well as the age, frequency of attendance and the distance from the venue. Following a quantitative method approach, Munich’s inhabitants have been addressed through online and face-to-face surveys. Multiple linear regression analysis with mediating effects has been used to test the research model through data collected from 426 respondents. The results conclude that the age of the visitors to the Oktoberfest festival is linked to their subjective well-being. Nevertheless, the connection of the Oktoberfest festival’s social drawbacks to locals and their subjective well-being is negatively related. It also revealed the significant role of the festival attachment as a mediator between the festival’s social benefits for the community and the inhabitants’ subjective well-being and between the quality-of-life concerns and the residents’ subjective well-being. Lastly, the study did not detect significant relationships between the residents’ frequency of attending the festival, their distance from the venue, and their subjective well-being.por
dc.description.abstractO festival Oktoberfest é um evento que atrai todos os anos milhares de visitantes. Residentes locais, visitantes nacionais e internacionais desfrutam anualmente do maior festival folclórico do mundo. Este estudo analisa a perceção dos residentes da cidade anfitriã na relação entre os benefícios e custos sociais e o seu bem-estar subjetivo, considerando a ligação afetiva tanto ao local como ao festival, bem como a idade, a frequência e a distância de ida ao festival. Seguindo uma metodologia quantitativa, foi submetido um inquérito, tanto online, como pessoal, aos habitantes de Munique. A análise dos dados obtidos de 426 respondentes utiliza o modelo de regressão linear múltipla com efeitos de mediação para testar o modelo de investigação proposto. Os resultados evidenciam que a idade dos visitantes ao festival Oktoberfest se relaciona com o bem-estar subjetivo. Todavia, para os residentes locais, a sua perceção das desvantagens sociais do festival Oktoberfest, relaciona-se negativamente com o seu bem-estar subjetivo. Verifica-se um papel mediador crucial da ligação afetiva ao festival, na relação entre os benefícios sociais percebidos para a comunidade e o bem-estar subjetivo e entre as preocupações com a qualidade de vida e o bem-estar subjectivo dos residentes. O estudo não identificou influência significativa na relação entre a frequência de participar no festival, a distância a que residem face ao local do festival e o seu bem-estar subjetivo.por
dc.language.isoengpor
dc.rightsembargoedAccesspor
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/por
dc.subjectFestivalpor
dc.subjectOktoberfest festivalpor
dc.subjectSubjective well-beingpor
dc.subjectSocial benefitspor
dc.subjectSocial costspor
dc.subjectBem-estar subjetivopor
dc.subjectBenefícios sociaispor
dc.subjectCustos sociaispor
dc.titleResidents' perceptions of social benefits and costs of the Oktoberfest festival in Munichpor
dc.typemasterThesispor
dc.peerreviewedyespor
dc.identifier.tid203430360por
thesis.degree.nameMestrado em Erasmus Mundos em Desenvolvimento de Turismo e Culturapor
dc.date.embargo2025-03-21-
dc.subject.jelM31por
dc.subject.jelZ32por
dc.subject.jel1M Business administration and business economics - Marketing - Accounting - Personnel economicspor
dc.subject.jel1Z Other special topicspor
thesis.degree.departmentDepartamento de Marketing, Operações e Gestão Geralpor
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