Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/2971
Author(s): | Lopes, Paula Cristina |
Date: | 2011 |
Title: | Educação para os media nas sociedades multimediáticas |
Collection title and number: | CIES e-Working Paper nº 108/2011 |
ISSN: | 1647-0893 |
Keywords: | Educação para os media Educação para os media no Mundo Educação para os media em Portugal Education for the media Education for the media in the world Education for the media in Portugal |
Abstract: | A passagem da cultura de massas à cultura multimediática é marcada pela propagação, global e altamente veloz, de uma “pandemia”: a disseminação do “vírus da informação”, especialmente por via digital e em rede. As sociedades contemporâneas são learning cultures (Buckingham), potencialmente geradoras de indivíduos (cada vez mais) dependentes de informação: são os novos infoadictos, os junkies de informação. A proliferação de meios de comunicação multiplataforma e a multiplicação de receptores-produtores-receptores (utilizadores-participantes) e das suas mensagens mediáticas, potenciadas pelo desenvolvimento e integração com as Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC), parecem estar na base de um novo paradigma sociocomunicacional de grande complexidade. Neste contexto, ter ou não ter acesso à informação e, simultaneamente, ter ou não ter competências interpretativas, analíticas, críticas e comunicativas que permitam descodificar e codificar eficazmente essa mesma informação num “tempo-espaço comprimido” (Harvey) parece determinante para a integração social plena. É por isso que faz todo o sentido falar em educação para os media. The transition from mass culture to multimedia culture has been marked by the global and high-speed spread of a “pandemic”: the dissemination of the “information virus”, especially by digital means and on-line. Contemporary societies are learning cultures (Buckingham) that potentially produce (increasingly) information-dependent individuals: they are the new info-addicts, the information junkies. The proliferation of multiplatform-based means of communication and the multiplication of receivers-producers-receivers (users-participants) and their media messages, boosted by development of and integration with ICT (Information and Communication Technology), appears to form the basis of a new highly complex socio-communicational paradigm. In this situation, having or not having access to information and, at the same time, having or not having interpretative, analytical, critical and communicative skills that allow an individual to effectively encode and decode this same information in “compressed time-space” (Harvey) seem decisive for full social integration. For this reason, it makes complete sense to talk about education for the media. |
Peerreviewed: | Sim |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | CIES-WP - Working papers |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
CIES-WP108_Lopes.pdf | 546,58 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.