Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/2957
acessibilidade
Title: Ayi Kwei Armah’s Intellectuals of the African Renaissance
Authors: Mami, Fouad
Keywords: educational system
Western education
social transformation
African intellectuals
sistema educacional
educação ocidental
transformação social
intelectuais africanos
Issue Date: Jul-2011
Publisher: Centro de Estudos Africanos do ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa
Abstract: Ayi Kwei Armah is a living Ghanaian novelist and cultural activist. His life and body of novelistic experiments show a meticulous preoccupation with Africa’s present cultural crisis. His seven novels to date, in addition to his autobiography entitled The Eloquence of the Scribes (2006), all illustrate a relentless intellectual campaign for articulating the ways in which the ”right” and committed intellectuals can be singled out from what he takes as multitudes of pseudo- or parvenu academics. For Armah, a carefully devised and administered educational system should form the basis for a reformed African ethos. This article explores Armah’s call for renovating the present educational philosophy that aims to promote a new idea of Africa. Constructing an authentic educational system is justified by him through the need to supersede the devastating effects imposed by and instituted through colonial education. Below is an attempt to debate Armah’s deconstructive approach of the colonial educational pattern. Similarly, viable prospects of a change of perspective are reviewed. In founding schools throughout Africa and granting scholarships in metropolitan universities to African students, Armah thinks, colonial powers only meant to maintain control, even after the end of their direct occupation.
Ayi Kwei Armah é um romancista e activista cultural ganês. A sua vida e o conjunto dos seus romances revelam uma profunda preocupação com a actual crise cultural africana. Os sete romances publicados até à data e a sua autobiografia, intitulada The Eloquence of the Scribes (2006), ilustram um incansável activismo intelectual na procura de um compromisso entre os intelectuais “verdadeiros” e engajados que os destaquem daquilo que considera serem as multidões de arrivistas pseudo intelectuais. Para Armah, um sistema educacional assente numa planificação e administração cuidadas deveria constituir a base para um renovado ethos africano. Este artigo explora o apelo de Armah para uma renovação da filosofia do sistema educativo com vista à promoção de uma nova ideia de África. Armah justifica a construção de um autêntico sistema de ensino pela necessidade de superar os efeitos devastadores que foram impostos e instituídos pela educação colonial. Este artigo constitui uma tentativa de debater a abordagem desconstrutivista de Armah do modelo de ensino colonial. Simultaneamente abordam-se as propostas que advogam uma mudança de perspectiva na área do ensino. Na opinião de Armah as potências coloniais, ao inaugurarem escolas em todo o continente africano e ao concederem a estudantes africanos bolsas de estudo para universidades europeias, pretenderam manter o controlo sobre as populações colonizadas mesmo após o fim da ocupação efectiva.
Peer reviewed: Sim
URI: http://hdl.handle.net/10071/2957
ISSN: 1645-3794
Appears in Collections:CEI-RN - Artigos em revistas científicas nacionais com arbitragem científica

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
2011_21_7.pdf1.96 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.