Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10071/29402
Autoria: Sich, Imke
Orientação: Rodrigues, David Filipe Lourenço
Data: 7-Jul-2023
Título próprio: Perceived influence of sexual educational sources and topics on sexual health practices, sexual satisfaction, and consent in Germany and South Africa
Referência bibliográfica: Sich, I. (2023). Perceived influence of sexual educational sources and topics on sexual health practices, sexual satisfaction, and consent in Germany and South Africa [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/29402
Palavras-chave: Educação sexual -- Sexual education
Sexual health
Bem-estar -- Well-being
Safer sex practices
Sexual satisfaction
Consent
Cross-sectional study
Saúde sexual
Práticas sexuais mais seguras
Satisfação sexual
Consentimento
Estudo transversal
Resumo: In a cross-section study, we explored associations between the perceived influence of sexual education on multiple sexual health and well-being (SHWB) outcomes. We collected data from sexually active people in Germany (N = 284) and South Africa (N = 142) and compared the perceived influence of different sexual educational sources (i.e., formal/informal, and traditional/modern) and topics (i.e., sexual reproductive health [SRH], sexual pleasure, and sexual abuse) on sexual health practices including condom use and the frequency of testing for sexual transmitted infections (STIs), sexual satisfaction, and sexual consent. The results of our analysis detected differences in the perceived influence of the different sexual educational sources and topics. In the South African sample, participants reported more perceived influence from informal traditional and informal modern sexual education sources across all topics. Additionally, the perceived influence of formal traditional sources addressing sexual violence and of formal modern sources addressing SRH and sexual violence was higher in the South African sample. Moreover, differences in SHWB outcomes were detected including a higher reported frequency of STI testing more sexual health communication, and more experience of internal consent, and external consent in the South African sample. The correlations between the perceived influence of sexual educational sources and SHWB outcomes showed mostly similarities between both samples. Nevertheless, differences in the correlation were detected. For instance, in the German sample negative correlations between the perceived influence of sexual education and internal consent as well as a lack of significant and positive correlation between the perceived of sexual educational sources and condom use were discovered. In general, the correlation between perceiving more influence from sexual education received in different sources and more frequent STI testing, more sexual communication and more sexual satisfaction became prevalent in both samples. Taken together, the results showed that the contextualization and the tailoring of specific needs regarding the target group of the sexual educational programs is essential.
Num estudo correlacional, explorámos associações entre a perceção de influência da educação sexual em múltiplas variáveis de saúde sexual e bem-estar sexual (SSBE). Recolhemos dados de pessoas sexualmente activas na Alemanha (N = 284) e na África do Sul (N = 142) e comparámos a a perceção de influência de diferentes fontes de educação sexual (i.e., tradicional/moderna e formal/informal) e de tópicos (i.e., saúde sexual reprodutiva [SSR], prazer sexual e abuso sexual) em práticas de saúde sexual, incluindo o uso de preservativos e a frequência de testes para infecções sexualmente transmissíveis (ISTs), satisfação sexual e consentimento sexual. Os resultados da nossa análise revelaram diferenças na perceção da influência das diferentes fontes e tópicos de educação sexual. Na amostra sul-africana, participantes indicaram maior influência percebida de fontes informais tradicionais e informais modernas de educação sexual em todos os tópicos. Além disso, a perceção da influência de fontes tradicionais formais que abordam a violência sexual e de fontes modernas formais que abordam a SSR e a violência sexual foi mais elevada na amostra sul-africana. Além disso, foram detectadas diferenças nos resultados da SSBE, incluindo uma maior frequência de testes de ISTs, mais comunicação sobre saúde sexual e mais experiência de consentimento interno e consentimento externo na amostra sul-africana. As correlações entre a perceção da influência das fontes de educação sexual e os resultados de SSBE revelaram, na sua maioria, semelhanças entre as duas amostras. Apesar disso, foram detectadas diferenças no padrão de correlações. Por exemplo, na amostra alemã, foram detectadas correlações negativas entre a perceção da influência da educação sexual e o consentimento interno, bem como uma falta de correlação significativa entre a perceção das fontes de educação sexual e a utilização de preservativos. De um modo geral, prevaleceu a correlação entre a perceção de uma maior influência da educação sexual recebida de diferentes fontes e a realização mais frequente de testes de IST, uma maior comunicação sexual e uma maior satisfação sexual em ambas as amostras. De um modo geral, os resultados mostraram que a contextualização e a adequação das necessidades específicas do grupo-alvo dos programas de educação sexual são essenciais.
Designação do Departamento: Departamento de Psicologia Social e das Organizações
Designação do grau: Mestrado em Psicologia da Mobilidade Global, Inclusão e Diversidade na Sociedade
Arbitragem científica: yes
Acesso: Acesso Restrito
Aparece nas coleções:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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