Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10071/28564
Autoria: Qin Dawei
Orientação: Ramalho, Nelson
Data: 24-Out-2022
Título próprio: Towards a competency-based healthcare management: The case of the attending physician
Referência bibliográfica: Qin Dawei (2022). Towards a competency-based healthcare management: The case of the attending physician [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/28564
Palavras-chave: Attending physician
Competency
Index system
Work engagement
Médico assistente
Competência
Sistema de indicadores
Envolvimento no trabalho
Resumo: The reform of the healthcare system in China opened room for the creation of the position of the attending physician, being entrusted with critical clinical functions. This position is crucial, but traditional hospital human resource evaluation in China mostly focuses on qualifications rather than competencies to select and evaluate attending physicians. However, a competency-based management offers better guarantees for high professional level. Therefore, there is a need to build a competency-based management of attending physicians and research is lacking in China. This study is set to fill this research gap. To achieve this, three empirical studies were conducted. The first, qualitative, identified a list of primary competencies for the attending physicians through interviews, reaching consensus via Delphi technique. Based on a sample of 406 healthcare professionals as well as patients, study 2 report findings from a conjoint analysis and questionnaire survey on rankings of the framework of competencies and other aspects generated by the first study. This produced a weighted evaluation index for attending physicians. The last study tested the predictive validity of such competency framework with a sample of 183 director-physician dyads, testing a moderated mediation model that linked competency and performance via work engagement while testing for the interaction effect with perceived organizational support. Findings supported the conceptual model thus indicating the competency framework proposed for attending physicians is robust in grasping their primary competencies, and that it can be used to conduct further research as well as to manage and improve professionalism throughout the healthcare system.
A reforma do sistema de saúde na China abriu espaço para a criação do cargo de médico assistente, sendo-lhe confiadas funções clínicas críticas. Esta posição é crucial, mas a avaliação tradicional dos recursos humanos hospitalares na China centra-se sobretudo nas qualificações e não nas competências para seleccionar e avaliar os médicos assistentes. Contudo, uma gestão baseada nas competências oferece melhores garantias para um elevado nível profissional. Assim, afigura-se necessário promover uma gestão dos médicos assistentes, baseada nas competências e falta investigação na China. Este estudo destina-se a preencher esta lacuna de investigação. Para o efeito, foram realizados três estudos empíricos. O primeiro, qualitativo, identificou uma lista de competências primárias dos médicos assistentes através de entrevistas, chegando a consenso através da técnica Delphi. Com base numa amostra de 406 profissionais de saúde, bem como pacientes, o estudo 2 relatou os resultados de uma análise conjoint sobre rankings do quadro de competências e outros aspetos gerados pelo primeiro estudo. Isto produziu um índice de avaliação ponderada para os médicos assistentes. O último estudo testou a validade preditiva desse quadro de competências com uma amostra de 183 díades director-médico assistente, testando um modelo de mediação moderada que liga competência e desempenho através do envolvimento no trabalho enquanto testou o efeito de interacção com o apoio organizacional percebido. Os resultados apoiam o modelo conceptual, indicando assim que o quadro de competências proposto para os médicos assistentes é robusto para retratar as suas competências primárias, e que pode ser utilizado para conduzir mais investigação, bem como para gerir e melhorar o profissionalismo em todo o sistema de saúde.
Designação do Departamento: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Designação do grau: Doutoramento em Gestão
Arbitragem científica: yes
Acesso: Acesso Aberto
Aparece nas coleções:T&D-TD - Teses de doutoramento

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