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dc.contributor.advisorPereira, Renato-
dc.contributor.advisorTeng Ying-
dc.contributor.authorCheng Zheng-
dc.date.accessioned2023-04-27T18:22:30Z-
dc.date.issued2022-11-17-
dc.date.submitted2022-03-
dc.identifier.citationCheng Zheng (2022). Business model construction processes and mechanisms of start-ups in nascent markets: A multiple case study based on multi-cases analysis [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/28507por
dc.identifier.isbn978-989-781-798-4-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10071/28507-
dc.description.abstractUnderstanding how to build business models for startups in nascent markets is a significant issue that has increasingly called the attention of both scholars and practitioners. Most of the existing studies focus on the business models of mature enterprises in traditional stings, but little research has been conducted on the business model mechanisms of startups in nascent markets. To fill this gap, this thesis uses multi-case study from entrepreneurship and the entrepreneurial process, and data collected through in-depth interviews with entrepreneurs of three Chinese nascent Internet start-ups, summarizing and refining six main theoretical categories: entrepreneurial cognitive schema, cognitive model, cognitive flexibility, interaction stage, and business model results. Our findings suggest that entrepreneurs' business model constructs have a subjective component, and the variability of entrepreneurial cognition explains why entrepreneurs under conditions of experience and network disadvantage achieve even better entrepreneurial outcomes. The construction of business models for startups in nascent markets requires a dynamic perspective to grasp the intrinsic mechanisms of business model generation at a deeper level and at the same time providing feasible practical guidance for innovative startups in nascent markets. Overall, our model provides a contribution to support business model construction of startups in China.por
dc.description.abstractCompreender como construir modelos de negócios para startups em mercados emergentes é uma problemática importante que tem chamado cada vez mais a atenção de académicos e profissionais. A maioria dos estudos existentes concentra-se nos modelos de negócios de empresas maduras em mercados tradicionais, mas poucas pesquisas foram realizadas sobre os mecanismos do modelo de negócios de startups em mercados emergentes. Para preencher esta lacuna, esta tese utiliza estudos de caso múltiplos de empreendedorismo e processo empreendedor bem como dados coletados por entrevista estruturada com empreendedores de três startups chinesas de negócios online, resumindo e refinando seis categorias teóricas principais: esquema cognitivo empreendedor, modelo cognitivo, flexibilidade cognitiva, estádio de interação e resultados do modelo de negócios. As nossas descobertas sugerem que os construtos do modelo de negócio destes empreendedores têm uma componente subjetiva e a variabilidade da cognição empreendedora explica porque razão os empreendedores sob condições de experiência e desvantagem de rede alcançam resultados empresariais ainda melhores. A construção de modelos de negócios para startups em mercados emergentes requer uma perspetiva dinâmica para se compreender os mecanismos intrínsecos de geração de modelos de negócios a um nível mais profundo e, ao mesmo tempo, para fornecer uma orientação prática viável para startups inovadoras em mercados emergentes. Globalmente, o nosso modelo fornece uma contribuição para apoiar a construção do modelo de negócios de startups na China.por
dc.language.isoengpor
dc.rightsopenAccess-
dc.subjectMultiple case studiespor
dc.subjectStart-upspor
dc.subjectBusiness model buildingpor
dc.titleBusiness model construction processes and mechanisms of start-ups in nascent markets: A multiple case study based on multi-cases analysispor
dc.typedoctoralThesispor
dc.peerreviewedyespor
dc.identifier.tid101598173por
dc.subject.fosDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestãopor
thesis.degree.nameDoutoramento em Gestão Empresarial Aplicadapor
dc.date.embargo2023-11-17-
dc.subject.jelM13por
dc.subject.jelM31por
dc.subject.jel1M Business administration and business economics - Marketing - Accounting - Personnel economicspor
thesis.degree.departmentDepartamento de Marketing, Operações e Gestão Geralpor
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